Page 116 - 8.SINIF TEMEL KİTAP TÜRKÇE
P. 116

3. Bölüm                     Parçada Anlam                                                          TK TUR137



            Düşünceyi Geliştirme Yolları                          Karşılaştırma:  Aralarında  değişik  yönlerden  ilişki  kurulabile-
            Yazarlar, düşüncelerini daha iyi anlatabilmek için örnekleme,   cek iki varlık, iki kavram arasındaki benzerlik ve karşıtlıkları
            tanımlama, tanık gösterme, benzetme, karşılaştırma, sayısal   birlikte incelemedir. Burada amaç, kavramın başka kavram-
            verilerden faydalanma gibi bazı yöntemler kullanır. Bu yön-  lardan farklı ya da ortak yönlerini ortaya koyarak onun belir-
            temlere düşünceyi geliştirme yolları denir. Şimdi bu yolların   gin özelliklerinin daha iyi anlaşılmasını sağlamaktır.
            ne olduğunu detaylı bir şekilde inceleyelim:          Benzetme:  Bir  varlığın  ya  da  kavramın  başka  bir  varlık  veya
                                                                  kavrama ait özelliklere benzetilerek aktarılmasıdır.
            Tanımlama: Bir kavramın, varlığın ya da olayın kendine özgü   Tanık Gösterme (Alıntı Yapma): Bir düşünceyi savunmak, ispat-
            nitelikleriyle anlatılmasıdır. Tanımlama cümleleri “Bu nedir?”   lamak  ya  da  desteklemek  için  yazarın,  kendisiyle  aynı  gö-
            sorusuna yanıt verir.                                 rüşte olan herhangi bir kişiye ait bir sözü veya yazıyı kendi
            Örnekleme:  Ele  alınan  konunun,  düşüncenin  daha  anlaşılır   yazısında kullanmasıdır.
            hâle gelmesi için kullanılan bir yöntemdir. Anlatılan konu ve   Sayısal Verilerden Faydalanma: Paragrafta ele alınan düşünceyi
            düşünceyle ilgili somut örnekler sıralanarak okurun konuyu   kanıtlamak, inandırıcı kılmak için yazarın araştırma ve anket
            daha kolay anlaması sağlanır.                         sonuçları, istatistiksel bilgiler ve sayısal verileri yazısında kul-
                                                                  lanmasıdır.
             Etkinlik-1
             Aşağıdaki parçalarda düşünceyi geliştirme yollarından hangilerinin kullanıldığını tespit edip uygun kutucuğu işaret-
             leyiniz.

            a. Dünya klasiklerinin birçoğu aynı konuyu ele alır, işler ama   c. Toroslar,  Çukurova’nın  bereketli  topraklarını  İç  Anado-
               bunlardan hiçbiri diğerine birçok yönden benzemez. Her   lu’nun bozkırından ayırır. Çukurova’yı at nalı biçiminde ku-
               klasik yapıtın ayrı bir havası, ayrı bir üslubu vardır. Bu ya-  şatmış bir duvardır sanki. Ovadan bakılınca çelikten dev
               pıtları bize sevdiren, belki de onların “başkalarına benze-  bir testere ağzını andıran tepeler, yaz kış ışıl ışıldır. Toros-
               memesi”dir. Söz gelimi “Romeo ve Jülyet” ve “Ferhat ile   lar öylesine sarp ve yüksektir ki kolay kolay geçilmez.
               Şirin”de konu aşktır ama bu yapıtların ikisi de “aşk”ı konu
               edinen başka yapıtlara hiç mi hiç benzemez.             Örnekleme
                                                                       Benzetme
                 Örnekleme                                             Karşılaştırma
                 Benzetme                                              Tanık gösterme
                 Karşılaştırma
                 Tanık gösterme
                                                                  d. Nurullah Ataç’ın asıl önemi eleştirmenliğinden değil, Türk-
                                                                     çenin düzyazı dili olarak kurulması yolunda harcadığı ça-
            b. Ülkemizde günde 25 bin ton, yılda 9,2 milyon ton ekmek   badan gelir. O da farkındadır bunun: “Eleştirmen bir öldü
               üretilmektedir. Bu oranlar günde 101 milyon, yılda 37 mil-  mü bir daha kimse anmaz onu.” der. Ama öte yandan: “Bir
               yar ekmeğe denk gelmektedir. Buna karşılık günde 95 mil-  şey kalmayacak mı benden?” sorusuna şu alçakgönüllü
               yon ekmek tüketilirken 6 milyon ekmek israf edilmektedir.   cevabı verirken gerçek öneminin nereden geldiğini de be-
               Yıllık olarak da 2,1 milyar ekmek israf edilmektedir. Ekmek   lirtir: “Bugün bu ülkede bir dil kuruluyor, o yapıda benim
               israfı sebebi ile yıllık ekonomik kaybımız, dünya birincisi ol-  de bir taşım vardır. Ancak görünmeyen, kimsenin gözüne
               duğumuz un ihracatından elde ettiğimiz gelire eş değerdir.  çarpmayan, ta gerilerde bir taş.”


                 Benzetme                                              Örnekleme
                 Karşılaştırma                                         Benzetme
                 Tanımlama                                             Tanık gösterme
                 Sayısal verilerden faydalanma                         Tanımlama


            114
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121