Page 120 - 8.SINIF TEMEL KİTAP TÜRKÇE
P. 120

Test 16                      Parçada Anlam

            5.  Karınca; karıncalar familyasını oluşturan, yaban arıları ve   7.  Dengeli bir beslenme, sağlıklı yaşamın önemli koşulla-
                arılarla birlikte zar kanatlılar takımında yer alan, sosyal   rından  biridir.  Yetişkin  kadınların  günde  en  az  60;  er-
                yaşam gösteren böceklere verilen ortak addır. Karınca-  keklerin ise 70 gr olmak üzere, ağırlıklarına bağlı olarak
                lar, Kretase Dönemi’nin ortalarında 110 ila 130 milyon   uygun miktarda protein almaları gerekmektedir. Bahar
                yıl önce yaban arısını andıran hayvanlardan türemiş ve   aylarında  vücudun  proteine  olan  ihtiyacı  daha  da  art-
                çiçekli  bitkilerin  ortaya  çıkışından  sonra  çeşitlenmiştir.   maktadır.  Protein  ihtiyacını  karşılayan  pek  çok  gıda
                Günümüzde 12.000’den fazla türü sınıflandırılsa da yak-  ürünü bulunmaktadır. Et, balık, yumurta, süt, peynir, ba-
                laşık  14.000  civarında  türü  olduğu  sanılmaktadır.  Dir-  dem, fındık ve tahıl ürünlerini bunlar arasında sayabiliriz.
                sekli antenleri ve bedenlerine göre oldukça ince bellerini   Vücudumuzun ihtiyaç duyduğu protein ihtiyacını karşıla-
                oluşturan düğümsü yapıları ile kolaylıkla tanınan karın-  mak için bu ürünleri tüketmeye özen göstermeliyiz.
                calar topluluk hâlinde yaşar.                         Bu parçada;
                Bu metinle ilgili,                                    I.  örneklendirme,
                I.  Bir kavramın tanımı yapılmıştır.                  II.  tanık gösterme,
                II.  Sayısal verilerden faydalanılmıştır.             III. sayısal verilerden yararlanma
                III. Konu örneklerle desteklenmiştir.                 yollarından hangilerinden yararlanılmıştır?

                IV. Bir kavram başka bir kavrama benzetilmiştir.      A) I ve II                    B) I ve III
                ifadelerden hangisine ulaşılamaz?
                                                                      C) II ve III                  D) I, II ve III
                A) I          B) II        C) III        D) IV












                                                                  8.  Mersin’e 27, Adana Şakirpaşa Havaalanı’na 32 kilomet-
            6.  Basit  bir  bedensel  bozukluktan  kaynaklandığı  sanılan
                                                                      re uzaklıkta yer alan ve Akdeniz ikliminin hâkim olduğu
                disleksi,  okumayı  öğrenme  güçlüğü  olarak  adlandırılı-  Tarsus  her  mevsimde  ziyaret  edilebilir.  Sahip  olduğu
                yor.  Normal  yaşta  okula  başlamış,  zekâ  geriliği  ya  da
                                                                      köklü geçmişi sayesinde Tarsus’un bilinmeyen ve görül-
                davranış bozukluğu olmayan bazı çocuklar akıcı bir bi-  mesi gereken birçok noktası bulunmaktadır. Bunlardan
                çimde  okumayı  başaramaz  ya  da  söylenişi  ve  yazılışı
                                                                      biri Deniz Kapısı olarak da bilinen Kleopatra Kapısı’dır.
                yakın harfleri birbirine karıştırır. Mesela, disleksililer “ya”   Günümüzde ayakta kalan tek antik kapı olan bu yapının
                yı “ay” ya da “d” yi “b” olarak okur. Yapılan çalışmalar
                                                                      yapılışı MÖ 41 yılına dayanmaktadır. Şehrin en renkli ve
                sonucunda disleksinin çeşitli dereceleri ortaya konması-  tarihî noktalarından olan Kırkkaşık Bedesteni’ bir diğer
                na rağmen bilim insanları disleksinin nedenlerine ilişkin
                                                                      önemli yapıdır. 1579 yılında yapılmış olan bu bedesten
                ortaya kesin bir bulgu koyamamaktadır.  Çabuk farkına   günümüzde çarşı olarak kullanılmaktadır.
                varılması durumunda disleksilere özel eğitimlerle okuma
                öğretilebilmektedir.                                  Bu metnin anlatımında aşağıdaki düşünceyi geliştir-
                                                                      me yollarından hangisine başvurulmamıştır?
                Bu metinin anlatımında aşağıdaki düşünceyi geliştir-
                me yollarından hangileri kullanılmıştır?              A)  Benzetmeye
                                                                      B)  Karşılaştırmaya
                A)  Tanık gösterme-Tanımlama- Örneklendirme
                                                                      C)  Örneklendirmeye
                B)  Tanımlama-Benzetme-Karşılaştırma
                                                                      D)  Sayısal verilerden faydalanmaya
                C)  Karşılaştırma-Örneklendirme-Tanık gösterme
                D)  Tanımlama-Örneklendirme-Karşılaştırma



            118
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125