Page 121 - 8.SINIF TEMEL KİTAP TÜRKÇE
P. 121

Test 17
                                                              Bölüm Değerlendirme - 1
          TK TUR-044
          1.  İletişim, sosyal yaşamda gerçekleşen bir süreçtir. Bu süreç iletişim ögeleriyle biçimlenir. Bu ögelerin bazıları ve açıklama-
             ları aşağıda verilmiştir:
             Gönderici (Kaynak): İletişimi başlatan ögedir. Amacına uygun bir bilgiyi, isteği, düşünceyi alıcıya gönderir.
             Alıcı: Kodlanmış iletiyi alan, ona anlam verip kodu çözen iletişim ögesidir. İletişimin tam olarak gerçekleşebilmesi için
             alıcının göndericiye geri bildirimde bulunması gerekir.
             İleti: Göndericinin düşüncelerinin, isteklerinin, duygularının görsel veya işitsel hâle dönüşmüş şeklidir. İleti konuşma, yazı,
             hareket, resim vb. şekilde gönderilebilir.
             Kanal: İletinin alıcıya ulaşmasında kullanılan yol ve araçtır. Işık, hava, ses vb. iletiyi alıcıya taşıyan kanaldır. İnsan duyu
             organlarıyla iletiyi alır ve anlamlandırır.
             Geri Bildirim: Göndericinin iletisine alıcının verdiği karşılıktır. Gönderici, iletinin anlaşılıp anlaşılmadığını geri bildirim sa-
             yesinde öğrenir.
             Kod: İletinin özel bir tarzda düzenlenmiş hâlidir. İletişimin gerçekleşebilmesi için göndericinin ve alıcının aynı kodu bilmesi
             gerekir. Türkçe konuşan bir kişinin iletisinin alıcı tarafından anlaşılabilmesi için alıcının da Türkçe bilmesi gerekir. Dil, iletiyi
             ulaştırmak için kullanılan en yaygın koddur.

                                                      Arkadaşımın yanına
                                                        gidebilir miyim?
                                          Türkçe           II

                           Çocuk   I                  III Ses dalgaları                Alıcı  Anne

                                                           IV                  Türkçe
                                                     Akşam olmadan gelmek
                                                       şartıyla gidebilirsin.
                                    Bağlam

              Buna göre şemada numaralarla gösterilen bölümlere sırasıyla aşağıdakilerden hangileri getirilmelidir?

                         I             II            III          IV
              A)     Gönderici        İleti        Kanal      Geri Bildirim
              B)     Gönderici    Geri Bildirim     Kod           İleti

              C)     Gönderici        İleti         Kod       Geri Bildirim

              D)     Gönderici    Geri Bildirim    Kanal          İleti




          2.  Buket, bir araştırma yapmış ve bu araştırmadan elde ettiği bilgileri aşağıdaki şekilde sınıf panosunda paylaşmıştır.
              •  Podzol topraklar, iğne yapraklı ormanlarla kaplı soğuk, nemli bölgelerin toprağıdır. Yıkanmış olduğundan fazla verimli
                değildir ve humusça fakirdir. Rusya ve Sibirya’nın kuzeyindeki Tayga Ormanları’nda yaygındır. Ülkemizde Karadeniz
                Bölgesi’nde görülür.
              •  Laterit topraklar, ülkemizde bulunmayan bu toprak türüdür. Sıcaklığın yüksek, yağışın bol olduğu Ekvatoral bölgede
                görülür. Kuvvetli bir kimyasal çözülme sonucu oluşur. Humusça fakir olup demir oksitten dolayı rengi kırmızıdır.
              •  Çernezyom topraklar, orta kuşağın yarı nemli step bölgelerinde görülür ve humusça zengindir. Yerli topraklar içerisinde
                en verimli topraklardır. Orta Avrupa ve Kafkaslar’da yaygındır. Ülkemizde ise Erzurum-Kars Platosu’nda görülür.

             Buna göre Buket’in araştırmasına verilebilecek en uygun başlık aşağıdakilerden hangisidir?
             A) En Yaygın Toprak Çeşitleri                          B) Ülkemizdeki Toprak Türleri
             C) Toprak Çeşitleri                                    D) Verimli Toprak Türleri

                                                                                                               119
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126