Page 109 - 8.SINIF TEMEL KİTAP TÜRKÇE
P. 109
Test 12
Parçada Anlam
3. (I) Bana yeni yazdıkları şiirleri gönderen okurlarım, 6. (I) Şiiri teknik yönden incelediğimiz zaman şairin, şiir yaz-
özellikle de genç ve heyecanlı okurlarım darılmasınlar. ma ustalığını dert edinmediğini görüyoruz. (II) Ne yazaca-
(II) Ama böyle basit olayları hemencecik dizelere dök- ğına daha önce karar vermeden, kalemi eline alıp üstün-
mek, hemen yayımlansın demek, yanlış bir tutumdur. körü yazdığı görülüyor. (III) Şiire katkısı olabilecek estetik
(III) Önce bir baksınlar edebiyat tarihine “şair” adını ta- bir bakış açısı yok, ele aldığı konular dağınık. (IV) Bu şairi-
şımaya hak kazanmış kaç kişi var? (IV) Son çeyrek yüz- miz de şiire kendi ölçüsünde bir katkıda bulunur. (V) Onun
yılda on, yirmi kişi ya var ya yok... (V) Biz kabul etmesek olumlu tek yönü, işlediği konuyu gerçekçi bir anlayışla ele
de bu durum edebiyatımızın bir gerçeğidir. alması.
Bu metnin anlam bütünlüğünü sağlayabilmek için Bu metindeki numaralanmış cümlelerin hangisi dü-
“Onların içlerinden belki gerçek ozanlar da çıkacak.” şüncenin akışını bozmaktadır?
cümlesi, numaralanmış yerlerin hangisine getirilme- A) I B) II C) III D) IV
lidir?
A) II B) III C) IV D) V
4. (I) Osmanlı Devleti’nin son dönemlerinde, ekonomik ve 7. (I) Çoğumuz tiyatro oyunculuğunun tüm heyecanının
siyasal yönden ciddi bir krizin içinde olunmasına kar- sahnede var olduğunu düşünürüz. (II) Tüm bu duygular
şın havacılığa verilen önem büyüktü. (II) Oluşturulan ilk sahnenin arkasında birkaç metrekarelik bir alana sığdırılır.
küçük hava filosuyla Balkan Savaşları sırasında önemli (III) Oysa asıl heyecan o perdenin arkasında, kulis-
başarılar kaydedildi. (III) Balkan Savaşı’nın hemen son- te gizlidir, heyecanlar, hüzünler, çoşkular, sevinçler....
rasında yenilenen uçak filosuna ilave edilmek üzere (IV) Bu yüzden sahnedeki duygulardan çok daha fazla-
Osmanlı Devleti’nin bir prestij göstergesi olarak Alman- sını barındırır kulisler. (V) Oyuncu sahneye adım atar at-
ya’dan Parseval tipi bir hava balonu da satın alındı. (IV)
Bu okulun hemen ardından ikinci bir uçuş okulu olan maz oyunun bir parçası oluverir, heyecanlanmak aklına
Deniz Tayyare Mektebi faaliyete geçti. bile gelmez.
Bu metindeki anlam karışıklığının giderilmesi için
Bu metindeki numaralanmış yerlerin hangisine “İlk
yetişen pilotlar ve ilk gelen uçaklardan sonra, büyük bir numaralanmış cümlelerin hangilerinin yerleri değiş-
deneyim ve ilerleme kaydeden Osmanlı Hava Kuvvetle- tirilmelidir?
ri, geçen süreç içinde yeni pilotların yurt içinde eğitimini A) I ve II B) II ve III
verebilmek üzere Yeşilköy’de ilk havacılık okulunu açtı.” C) II ve IV D) III ve V
cümlesi getirilirse metindeki anlam akışı sağlanmış
olur?
A) I B) II C) III D) IV
8. (I) Çalışma hayatında işçi sağlığı ve iş güvenliği ted-
birlerinin alınmaması nedeniyle ortaya çıkan hastalık-
lar “meslek hastalıkları” olarak tanımlanıyor. (II) Farklı
5. (I) Ankara’dan Şereflikoçhisar’a doğru ilerlerken batı sebeplerden kaynaklanan çok çeşitli meslek hastalığı
yönündeki ışıltılarla kendini fark ettiriyor Tuz Gölü. mevcut. (III) Tozların neden olduğu meslek hastalıkları-
(II) Yoğun beyazlık, tuz kristallerinin ışığı insanda kar nın tümüne birden “pnömokonyoz” (akciğer toz hastalı-
ve buz çağrışımı yapıyor. (III) Ayaklarınızı kıyıdaki suya ğı) adı veriliyor. (IV) Pnömokonyoz, hastalığa neden olan
sokana kadar bu duygudan kurtulamıyorsunuz. (IV) Tuz tozun cinsine göre adlandırılmakta. (V) Silika kristallerine
Gölü, ülkemizin tuz ihtiyacını karşılayan doğal kaynak- maruz kalan işçilerde silikozis, kömür tozunun solunma-
lardan biridir. (V) Buradan alınan tuzlar, vagonlarla de- sı ile antrakoz ve asbest tozlarının solunmasıyla asbes-
polara; oradan da fabrikalara ulaştırılıyor. toz adı verilen hastalıklar oluşabiliyor
Bu parça iki paragrafa ayrılmak istense ikinci parag- Bu metin iki paragrafa bölünmek istenirse ikinci pa-
raf hangi cümle ile başlar? ragraf numaralanmış cümlelerin hangisiyle başlar?
A) V B) IV C) III D) II A) II B) III C) IV D) V
107