Page 104 - 8.SINIF TEMEL KİTAP TÜRKÇE
P. 104
3. Bölüm Parçada Anlam TK TUR134
Örnek:
Örnek:
Günümüzde pek çok aydın, Türk dilinin korunması ve geliştirilmesi için insanları bilinçlendirmeye çalışıyor. Ancak bu çabalar
pek de sonuç vereceğe benzemiyor. Çünkü gençler arasında kullanılan Türkçe; ilkel zamanlardan kalma, özensiz bir dil gibi
görünüyor. Hem her türlü estetikten, edebîlilikten uzak hem de özenti sonucu yabancı dillerin istilasına çok açık. Bu durumun
güzel Türkçemize verdiği zararı anlatmaya gerek var mı? O hâlde bu durumdan hepimiz birinci derecede sorumluyuz. Ne mi
yapacağız? ----
Bu parçada “dilimizin özensiz kullanılmasının ve yabancı dillere özenilmesinin ona çok zarar verdiği” üzerinde durulmakta ve
“bunun önüne geçmek için ne yapılacağı” sorulmaktadır. Parçanın bu duruma yönelik bir çözüm önerisiyle devam ettirilmesi
gerekmektedir. Parçanın sonuna “Yediden yetmişe tüm halkımızın bu konuya dikkatini çekeceğiz ve Türkçemizin güzelliklerini
ortaya çıkararak dilimizi koruyup zenginleştireceğiz.” gibi bir cümle getirilerek parça, anlamca uygun bir biçimde tamamlana-
bilir.
Etkinlik-1
Aşağıdaki paragraflarda boş bırakılan yerlere gelebilecek cümleyi işaretleyiniz.
a. Yeşilliğe hasret gideceğiz. Eskiden bahçeli evlerde otu- b. ----Oysa termostat, ısıyı ölçmekle kalmaz; ona göre tepki
rurduk, şimdi apartmanlarda oturuyoruz. Eskiden bal- verir. Isı çok yüksekse termostat, ısıtma işlemini sonlan-
konlarımızda hatmiler, sardunyalar yetiştirirdik; şimdi ka- dırır; düşükse ısıtma işlemini yeniden başlatır. İkisinin de
lorifer isinden çamaşır dahi asamıyoruz----. konusu ısı olmasına karşın, ısı karşısında sadece termos-
( ) Artık büyük şehirlerde yaşamak, büyük bir rahatlık tat tepki verir.
hâline geldi. ( ) Termometre ısıyı ölçer ama ölçtüğü ısı ile ilgili hiçbir
( ) Eskiden salonlarımızda devetabanları vardı, şimdi şey yapmaz, yani kayıtsızdır.
naylon bitkiler var. ( ) Termometre ile termostatın birbirinden farklı görevleri
( ) Eskiden kalorifer yoktu, sobanın etrafını kuşatırdık. vardır.
( ) Bahar, gelince bahçemizde rengârenk çiçekler açar. ( ) Bazı elektrikli ısıtıcılarda termostat kullanılmıyor.
( ) Termometreler, termostatlardan daha dayanıklıdır.
Etkinlik-2
Aşağıda renkli olarak verilen cümlelerin, metinlerdeki numaralanmış cümlelerin hangisinden sonra getirilmesi uygun-
dur? Cümlelerin numarasını kutucuğa yazınız.
a. Çünkü öğrencileri, hesaplamalara ve formülleri ez- b. Bugünlerdeki kavganın, gürültünün temelinde de bu
berlemeye yönlendiriyoruz. var bence.
(I) Matematik bir ders olmanın ötesinde hayatın pek (I) Her şeyden önce futbolu yalnızca futbol olarak
çok alanında vardır. (II) Doğrusu ben matematiğin görmek lazım. (II) Futbolu futbol olarak görmediği-
dünyada en yanlış anlaşılan konu olduğunu düşünü- mizde, ona yeni anlamlar yüklediğimizde futbol ha-
yorum. (III) Bu da matematiğin onların gözünde an- yatın anlamı olabiliyor. (III) Hayatın anlamı ve amacı
lamdan yoksun, ruhsuz ve sıkıcı görünmesine neden da insana her şeyi yaptırabilir.
oluyor.
...................... ......................
...
102