Page 104 - 8.SINIF TEMEL KİTAP TÜRKÇE
P. 104

3. Bölüm                     Parçada Anlam                                                          TK TUR134


            Örnek:
            Örnek:
            Günümüzde pek çok aydın, Türk dilinin korunması ve geliştirilmesi için insanları bilinçlendirmeye çalışıyor. Ancak bu çabalar
            pek de sonuç vereceğe benzemiyor. Çünkü gençler arasında kullanılan Türkçe; ilkel zamanlardan kalma, özensiz bir dil gibi
            görünüyor. Hem her türlü estetikten, edebîlilikten uzak hem de özenti sonucu yabancı dillerin istilasına çok açık. Bu durumun
            güzel Türkçemize verdiği zararı anlatmaya gerek var mı? O hâlde bu durumdan hepimiz birinci derecede sorumluyuz. Ne mi
            yapacağız? ----
            Bu parçada “dilimizin özensiz kullanılmasının ve yabancı dillere özenilmesinin ona çok zarar verdiği” üzerinde durulmakta ve
            “bunun önüne geçmek için ne yapılacağı” sorulmaktadır. Parçanın bu duruma yönelik bir çözüm önerisiyle devam ettirilmesi
            gerekmektedir. Parçanın sonuna “Yediden yetmişe tüm halkımızın bu konuya dikkatini çekeceğiz ve Türkçemizin güzelliklerini
            ortaya çıkararak dilimizi koruyup zenginleştireceğiz.” gibi bir cümle getirilerek parça, anlamca uygun bir biçimde tamamlana-
            bilir.



             Etkinlik-1
            Aşağıdaki paragraflarda boş bırakılan yerlere gelebilecek cümleyi işaretleyiniz.


            a.  Yeşilliğe hasret gideceğiz. Eskiden bahçeli evlerde otu-  b.  ----Oysa termostat, ısıyı ölçmekle kalmaz; ona göre tepki
                rurduk,  şimdi  apartmanlarda  oturuyoruz.  Eskiden  bal-  verir. Isı çok yüksekse termostat, ısıtma işlemini sonlan-
                konlarımızda hatmiler, sardunyalar yetiştirirdik; şimdi ka-  dırır; düşükse ısıtma işlemini yeniden başlatır. İkisinin de
                lorifer isinden çamaşır dahi asamıyoruz----.          konusu ısı olmasına karşın, ısı karşısında sadece termos-
                (   )  Artık  büyük  şehirlerde  yaşamak,  büyük  bir  rahatlık   tat tepki verir.
                hâline geldi.                                         (   ) Termometre ısıyı ölçer ama ölçtüğü ısı ile ilgili hiçbir
                (   ) Eskiden salonlarımızda devetabanları vardı, şimdi   şey yapmaz, yani kayıtsızdır.
                naylon bitkiler var.                                  (   ) Termometre ile termostatın birbirinden farklı görevleri
                (   ) Eskiden kalorifer yoktu, sobanın etrafını kuşatırdık.  vardır.
                (   ) Bahar, gelince bahçemizde rengârenk çiçekler açar.     (   ) Bazı elektrikli ısıtıcılarda termostat kullanılmıyor.
                                                                      (   ) Termometreler, termostatlardan daha dayanıklıdır.





             Etkinlik-2
            Aşağıda renkli olarak verilen cümlelerin, metinlerdeki numaralanmış cümlelerin hangisinden sonra getirilmesi uygun-
            dur? Cümlelerin numarasını kutucuğa yazınız.


            a. Çünkü öğrencileri, hesaplamalara ve formülleri ez-    b.  Bugünlerdeki kavganın, gürültünün temelinde de bu
                berlemeye yönlendiriyoruz.                               var bence.
                (I) Matematik bir ders olmanın ötesinde hayatın pek      (I)  Her  şeyden  önce  futbolu  yalnızca  futbol  olarak
                çok  alanında  vardır.  (II)  Doğrusu  ben  matematiğin   görmek lazım. (II) Futbolu futbol olarak görmediği-
                dünyada en yanlış anlaşılan konu olduğunu düşünü-        mizde, ona yeni anlamlar yüklediğimizde futbol ha-
                yorum. (III) Bu da matematiğin onların gözünde an-       yatın anlamı olabiliyor. (III) Hayatın anlamı ve amacı
                lamdan yoksun, ruhsuz ve sıkıcı görünmesine neden        da insana her şeyi yaptırabilir.
                oluyor.


                               ......................                                   ......................
                                    ...



            102
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109