Page 15 - T.C. INKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK SB
P. 15
TEST 5 MAVİ GÖZLÜ ÇOCUK: MUSTAFA - II SBINK247 1. ÜNİTE
1. Mustafa Kemal, harp okulu ve harp akademisi eğitimi için İstanbul’a geldi. Beyoğlu (Pera) ve Galata civarı şehrin Batı’ya
açılan yüzüydü. Bu bölge Avrupa elçilerinin yoğun olduğu bir semtti. Hemen her gün tiyatro, konser, davet, balo gibi
sosyal faaliyetler düzenleniyordu. Bu dönemde Avrupa’da olan her şey Beyoğlu’na yansıyordu. Galata’da basımevleri ile
doktorlara, avukatlara, ait birçok iş yeri vardı. Günlük Fransızca gazeteler, Avrupa’dan bilgi akışını sağlardı.
Verilenlere göre İstanbul’un Mustafa Kemal’e;
I. sosyal,
II. kültürel,
III. teknik
alanların hangilerinde katkı sağladığı söylenebilir?
A) I ve II B) I ve III C) II ve III D) I, II ve III
2. Yakınımızda Binbaşı Kadri Bey isminde bir kişi oturuyordu. Oğlu Ahmet Bey askerî ortaokula devam ediyor ve okulun
üniformasını giyiyordu. Onu gördükçe ben de böyle üniforma giymeye hevesleniyordum. Sonra sokaklarda subaylar
görüyordum.
Mustafa Kemal’in anlattıklarına bakılarak aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?
A) Selanik şehri Türklerin azınlıkta olduğu bir şehirdir.
B) Selanik doğu ve batı yönünde uzanan demir yollarına sahiptir.
C) Mustafa Kemal’in askerlik mesleğine ilgi duymasında çevresel faktörler etkili olmuştur.
D) Mustafa Kemal’i askerlik mesleğine ailesi yönlendirmiştir.
3. Mustafa Kemal, Fransızca öğrenmeye Selanik Askerî Rüştiyesinde başladı. Bu dil eğitimine Manastır Askerî İdadisinde
ek derslerle devam etti ve Fransızca eserler okumaya başladı. Özellikle Fransa’da basılan gazeteleri bulup okumaya
çalışıyordu.
Buna göre Mustafa Kemal için;
I. Kendini geliştirmeye önem vermiştir.
II. Dünyada meydana gelen olayları takip etmeye çalışmıştır.
III. Yabancı dil öğrenmeye gayret etmiştir.
yargılarından hangilerine ulaşılabilir?
A) Yalnız I B) Yalnız II C) II ve III D) I, II ve III
4.
“Harp Okulu yıllarında siyaset düşünceleri baş gösterdi. Duruma ilişkin henüz etkili bir düşünce oluşturamıyorduk.
Namık Kemal Bey’in kitaplarını okuyorduk. Kovuşturma sıkı idi. Çoğunlukla koğuşta yattıktan sonra okuma imkânı
buluyorduk. Bu gibi yurtseverlerin eserlerini okuyanlara karşı kovuşturma yapılması, işlerin içinde bir kötülük bulun-
duğunu sezdiriyordu. Ancak bunun iç yüzü gözlerimiz önünde bütünüyle netleşmiyordu. Kurmay sınıflarına geçtik.
Derslere çok iyi çalışıyordum. Bu dönemde bende ve bazı arkadaşlarımda yeni düşünceler açığa çıktı. Ülkenin
yönetiminde ve siyasetinde bozukluklar olduğunu keşfetmeye başladık. Binlerce kişiden oluşan Harp Okulu öğren-
cisine bu keşfimizi anlatma isteğine kapıldık. Okulun öğrencileri arasında okunmak üzere el yazısıyla hazırladığımız
bir gazete kurduk. Sınıf içinde küçük teşkilatımız vardı. Ben yönetim kurulunda idim. Gazetenin yazılarını çoğunluk-
la ben yazıyordum.”
Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri, C. III, s. 42
Verilen hatırattan hareketle Mustafa Kemal’in öğrencilik yıllarında yaptığı faaliyetler onun aşağıdaki kişilik özel-
liklerinden hangisi ile ilişkilendirilebilir?
A) Açık sözlülüğü B) İleri görüşlülüğü C) Liderliği D) Askerî dehası
13

