Page 83 - 8.SINIF TEMEL KİTAP TÜRKÇE
P. 83

Test 3
                                                                        Parçada Anlam
          TK TUR-030
          1.  Gezegenimizde 7,1 milyar insan yaşamakta. Bu rakamın   3.  Çıksam şu dağların yücelerine,
             2050 yılına kadar 10 milyara yükselmesi beklenmekte.      Eş olsam gurbetin gecelerine,
             Nüfus arttıkça kaynaklara olan talebimiz de artmakta ve
                                                                    İmrenir dururum nicelerine,
             bu durum daha fazla soruna neden olmaktadır. Özellikle
             su kaynakları; nüfus artışı, fabrika atıkları, gereksiz kul-     Bir ben mi murada eremiyorum?
             lanılan deterjanlar, sabunlar ve yanmış yağlardan büyük
             ölçüde etkilenmektedir. Bütün bunların sonucunda tüm      Akşam olur, kuşlar konar dallara,
             kıtalardaki su kaynakları her zamankinden daha kirli hâle      Susamış yıldızlar iner göllere,
             gelmiştir. Su kirliliğini önlemek için şimdi harekete geçil-     Güzeller dizilir ince yollara,
             mezse gelecekte temiz suyumuz kalmayabilir.
                                                                    İçlerinde seni göremiyorum.
             Bu parçaya getirilebilecek en uygun başlık aşağıda-
             kilerden hangisidir?                                                    Orhan Şaik Gökay
                                                                    Bu şiirde aşağıdaki duygulardan hangisi yoktur?
             A)  Susuzluk Tehlikesi
                                                                    A) Özlem                     B) Beğeni
             B)  Denizleri Kirletiyoruz
                                                                    C) Pişmanlık                 D) Hüzün
             C)  Su İsrafı
             D)  Çevre Kirliliği












          2.  Bilindiği  gibi  “okula  gitmek”  eylemi,  sadece  öğretim   4.  Bazen  empati  ve  sempati  kavramının  birbirine  karış-
             ile kısıtlı değildir. Bu nedenle de ders dışı etkinlikler en   tırıldığı  görülmektedir.  Fakat  bu  kavramlar  gerçekte
             az  derslerde  verilen  bilgiler  kadar  belki  de  derslerden   birbirlerinden farklı şeylerdir. Bu iki kavramın birbiriyle
             daha etkin eğitim araçlarıdır. Bu nedenle her iki duru-  karıştırılma nedeni, her ikisin de başkalarının duygula-
             mun birlikte ele alınması, eğitim ve öğretim faaliyetle-  rına  gösterilen  bir  tepkiyi  ifade  etmesidir.  Bir  kimseye
             rinin tamamlayıcı bir bütüne dönüşmesi gerekir. Ancak   sempati  duymak,  o  kimsenin  sahip  olduğu  duygu  ve
             günün koşullarının bu amaca uygun şekillendiğini söyle-  düşüncelerin aynısına sahip olmaya çalışmak demektir.
             mek oldukça zor. Derslerde “resmî” bilgilerle beslenen   Sempati beslenen kişiyle birlikte acı çekilir ya da sevinç
             öğrencilerin “eğitsel faaliyetler” ya da “kulüp çalışma-  duyulur.  Oysa  empati  kurulurken,  esas  olan  karşıdaki
             ları” adlarını alan ders dışı etkinlikleri oldukça kısıtlıdır   kişinin duygu ve düşüncelerini anlamaktır. Empati duy-
             ve ders dışı etkinlikler, amaçlarına ancak sınırlı ölçüde   guların anlaşıldığı, sempati ise duyguların paylaşıldığı bir
             ulaşabilmektedir.                                      yaklaşımı ifade eder. Empatik olabilmek, aynı duyguyu
             Bu metinde yazarın asıl yakındığı şey aşağıdakiler-    yaşamadığımız hâlde, başkasının duygusunu anlayabil-
             den hangisidir?                                        mektir. Kişinin sempati duyduğu kimsenin yerine kendi-
                                                                    ni koyması şart değildir.
             A)  Okula  gitmek  kavramının  toplum  tarafından  yanlış
                anlaşılması                                         Bu metinde asıl anlatılmak istenen aşağıdakilerden
             B)  Öğretim faaliyetlerine gereğinden fazla önem veril-  hangisidir?
                mesi                                                A)  Empati  ile  sempati  kavramlarının  birbirinden  farklı
             C)  Eğitsel faaliyetler ile kulüp çalışmalarının amaçlarına   olduğu
                ulaşamaması                                         B)  Empati ile sempati kavramlarının sıkça karıştırıldığı
             D)  Eğitim  faaliyetleri  ile  öğretim  faaliyetlerinin  birlikte   C)  Empati ile sempati kavramlarının karıştırılma sebebi
                yürütülememesi                                      D)  Empati ve sempati kavramlarının birbirine üstünlüğü


                                                                                                               81
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88