Page 83 - 8.SINIF TEMEL KİTAP TÜRKÇE
P. 83
Test 3
Parçada Anlam
TK TUR-030
1. Gezegenimizde 7,1 milyar insan yaşamakta. Bu rakamın 3. Çıksam şu dağların yücelerine,
2050 yılına kadar 10 milyara yükselmesi beklenmekte. Eş olsam gurbetin gecelerine,
Nüfus arttıkça kaynaklara olan talebimiz de artmakta ve
İmrenir dururum nicelerine,
bu durum daha fazla soruna neden olmaktadır. Özellikle
su kaynakları; nüfus artışı, fabrika atıkları, gereksiz kul- Bir ben mi murada eremiyorum?
lanılan deterjanlar, sabunlar ve yanmış yağlardan büyük
ölçüde etkilenmektedir. Bütün bunların sonucunda tüm Akşam olur, kuşlar konar dallara,
kıtalardaki su kaynakları her zamankinden daha kirli hâle Susamış yıldızlar iner göllere,
gelmiştir. Su kirliliğini önlemek için şimdi harekete geçil- Güzeller dizilir ince yollara,
mezse gelecekte temiz suyumuz kalmayabilir.
İçlerinde seni göremiyorum.
Bu parçaya getirilebilecek en uygun başlık aşağıda-
kilerden hangisidir? Orhan Şaik Gökay
Bu şiirde aşağıdaki duygulardan hangisi yoktur?
A) Susuzluk Tehlikesi
A) Özlem B) Beğeni
B) Denizleri Kirletiyoruz
C) Pişmanlık D) Hüzün
C) Su İsrafı
D) Çevre Kirliliği
2. Bilindiği gibi “okula gitmek” eylemi, sadece öğretim 4. Bazen empati ve sempati kavramının birbirine karış-
ile kısıtlı değildir. Bu nedenle de ders dışı etkinlikler en tırıldığı görülmektedir. Fakat bu kavramlar gerçekte
az derslerde verilen bilgiler kadar belki de derslerden birbirlerinden farklı şeylerdir. Bu iki kavramın birbiriyle
daha etkin eğitim araçlarıdır. Bu nedenle her iki duru- karıştırılma nedeni, her ikisin de başkalarının duygula-
mun birlikte ele alınması, eğitim ve öğretim faaliyetle- rına gösterilen bir tepkiyi ifade etmesidir. Bir kimseye
rinin tamamlayıcı bir bütüne dönüşmesi gerekir. Ancak sempati duymak, o kimsenin sahip olduğu duygu ve
günün koşullarının bu amaca uygun şekillendiğini söyle- düşüncelerin aynısına sahip olmaya çalışmak demektir.
mek oldukça zor. Derslerde “resmî” bilgilerle beslenen Sempati beslenen kişiyle birlikte acı çekilir ya da sevinç
öğrencilerin “eğitsel faaliyetler” ya da “kulüp çalışma- duyulur. Oysa empati kurulurken, esas olan karşıdaki
ları” adlarını alan ders dışı etkinlikleri oldukça kısıtlıdır kişinin duygu ve düşüncelerini anlamaktır. Empati duy-
ve ders dışı etkinlikler, amaçlarına ancak sınırlı ölçüde guların anlaşıldığı, sempati ise duyguların paylaşıldığı bir
ulaşabilmektedir. yaklaşımı ifade eder. Empatik olabilmek, aynı duyguyu
Bu metinde yazarın asıl yakındığı şey aşağıdakiler- yaşamadığımız hâlde, başkasının duygusunu anlayabil-
den hangisidir? mektir. Kişinin sempati duyduğu kimsenin yerine kendi-
ni koyması şart değildir.
A) Okula gitmek kavramının toplum tarafından yanlış
anlaşılması Bu metinde asıl anlatılmak istenen aşağıdakilerden
B) Öğretim faaliyetlerine gereğinden fazla önem veril- hangisidir?
mesi A) Empati ile sempati kavramlarının birbirinden farklı
C) Eğitsel faaliyetler ile kulüp çalışmalarının amaçlarına olduğu
ulaşamaması B) Empati ile sempati kavramlarının sıkça karıştırıldığı
D) Eğitim faaliyetleri ile öğretim faaliyetlerinin birlikte C) Empati ile sempati kavramlarının karıştırılma sebebi
yürütülememesi D) Empati ve sempati kavramlarının birbirine üstünlüğü
81

