Page 85 - 8.SINIF TEMEL KİTAP TÜRKÇE
P. 85

Parçada Anlam                   3. Bölüm
          TK TUR130
                                                                Etkinlik-1
          Paragrafın Yardımcı Düşünceleri
          Paragraftaki  ana  düşünceyi  destekleyen,  açıklayan,  daha   Mustafa Kutlu, Cumhuriyet Dönemi yazarlarındandır. Erzin-
          belirgin hâle getiren düşüncelere yardımcı düşünce denir. Bir   can’da doğan Kutlu; 1963’te Erzincan Lisesini, 1968’de Er-
          paragrafta tek ana düşünce vardır ancak birden fazla yar-  zurum Atatürk Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünü
          dımcı düşünce bulunur. Yardımcı düşünce soruları “Hangisi-  bitirdi. Birçok türde eser veren yazar, edebiyatımızda hikâye-
          ne değinilmemiştir, hangisi söylenemez, hangisi çıkarılamaz   leriyle tanındı. Bireyin iç dünyasını ayrıntılara önem vererek
          vb.” şeklinde karşımıza çıkar.                        anlatan Kutlu, Anadolu insanının derinliğini modern çağa yö-
          Parçada yardımcı düşünce sorularını çözerken şu hususlara   nelik eleştirileriyle birlikte yansıttı. Mustafa Kutlu; Türk ede-
          dikkat etmeliyiz:                                     biyatında  özellikle  hikâye  alanında  Türk  toplumunun  yaşa-
          •  Yardımcı düşünce soruları genellikle olumsuz - değinilme-  dığı toplumsal değişim ve dönüşümü konu edinerek önemli
            miştir, ulaşılamaz-  soru kökleriyle karşımıza çıkar.   bir yere sahip oldu. Ortadaki Adam, Yoksulluk İçimizde, Ya
          •  Bu tip sorularda önce soru kökünü, sonra parçayı, daha   Tahammül Ya Sefer, Yokuşa Akan Sular, Uzun Hikâye, Bu
            sonra da seçenekleri okumalıyız. Bu işlemden sonra seçe-  Böyledir, Sır Hikâye; Şehir Mektupları adlı yapıtları deneme
            neklerdeki ifadeleri parçadaki cümlelerle tek tek eşleştir-  türündeki eserlerinden bazılarıdır.
            meliyiz.                                            Bu metinde Mustafa Kutlu’yla ilgili aşağıdakilerden han-
          •  Paragrafı okurken anahtar kelimelerin altını çizebiliriz fakat   gilerine değinilmiştir? İşaretleyiniz.
            paragrafın tamamının altını çizmekten kaçınmalıyız.
          Örnek:
          Örnek:                                                     Öğrenim gördüğü okullara
          Yüzük oyunu oynanırken ilk önce uzun bir ipe bir yüzük ge-
                                                                     Türk edebiyatındaki yerine
          çirilip ipin iki ucu birbirine bağlanır. Oyun, adını ipe geçirilen
          bu yüzükten alır. Daha sonra oyuncular çember oluşturur ve   Eser verdiği edebî türlere
          ipi iki elleriyle birden tutar. Bir oyuncu ebe olarak seçilir ve
          çemberin ortasında durur. Ebe gözlerini kapatır. Bu sırada   Edebiyatımızdaki en bilinen eserine
          oyunculardan  biri  yüzüğü  elinin  içinde  saklar.  Ebe  gözleri-
          ni  açar.  Oyuncular  ebeye  göstermeden  yüzüğü  elden  ele   Eserlerinde neye yer verdiğine
          geçirirler. Bu sırada “Yüzük yüzük neredesin? Acaba hangi
          eldesin? Eğer bulamazsan ebesin, ebesin.” diye bir tekerle-
          me söylerler. Ebe yüzüğün kimde olduğunu bulmaya çalışır.
          Bulursa yüzüğü saklayan oyuncu ebe olur. Bulamazsa oyun   Etkinlik-2
          ebe değişmeden devam eder.                            İğne oyası, çok ince işçilik isteyen bir sanattır. Geçmişi çok
          Bu parçada “yüzük oyunu” oyunuyla ilgili aşağıdakilerden   eskilere dayanan bu sanat, Anadolu’da yaygın şekilde yapı-
          hangisine değinilmemiştir?                            lan el işi örneklerinden biridir. İğne oyaları eski zamanlarda
          A) Nasıl oynandığına                                  ipek iplikle yapılırdı, günümüzde ise sentetik ipliklerle yapıl-
          B) Ebenin nasıl değiştiğine                           maktadır.  İğne  oyasının  kaynağı  hakkında  henüz  kesin  bir
          C) İlk ebenin nasıl belirlendiğine                    bilgi  bulunmamaktadır  ancak  Türk  danteli  olarak  anılması,
          D) Oyunun adının nereden geldiğine                    milletimize ait olduğu görüşünü güçlendirmektedir. İğne oya-
          Çözüm:
          Çözüm:                                                ları; tülbent ya da havluya uygun bir iplikten iğne ile yapılan
          Soru kökünü okuduktan sonra parçayı okuyup seçenekler-  çiçekler, meyveler ve benzeri şekillerden oluşur.
          de verilenlerle parçadaki cümlelerin genelinden oyunun nasıl   Bu metinden iğne oyasıyla ilgili çıkarılabilecek yargıları
          oynandığına ulaşabiliriz. Parçanın son üç cümlesinden ha-  işaretleyiniz.
          reketle  ebenin  nasıl  değiştiğine  ulaşabiliriz.  Parçanın  ikinci   (    ) Yapımında kullanılan malzemede zamanla değişiklik ol-
          cümlesinden  de  oyunun  adının  nereden  geldiğine  kolayca   muştur.
          ulaşabiliriz.  Bu  parçada  bir  oyuncunun  ebe  seçildiğinden,   (    ) Sabır gerektiren, bir hayli zahmetli bir el sanatıdır.
          ebenin  görevlerinden  bahsedilmiş  fakat  ebenin  nasıl  belir-  (    ) Hakkında net olmayan bilgiler bulunmaktadır.
          lendiğinden  bahsedilmemiştir.  Bu  nedenle  doğru  cevap  C   (    ) Uygulanış biçiminde farklılıklar bulunmaktadır.
          seçeneğidir.                                          (    ) Anadolu’daki bilinen en eski el işi sanatıdır.

                                                                                                               83
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90