Page 84 - 8.SINIF TEMEL KİTAP TÜRKÇE
P. 84
Test 3 Parçada Anlam
5. İki gruba ayrılmış farelerle 2012’de yapılan bir deneyde 7. Televizyon giderek günlük hayatımızda vazgeçilmez bir
birinci gruba günün sadece 12 saatinde yemek yeme, alışkanlık hâline dönüşmeye başladı. Aileler, işlerinden
diğerine ise istediği zaman yemek yeme olanağı sağlan- arta kalan zamanı çoğunlukla televizyon başında geçi-
mış. Gün sonunda her iki gruptaki fareler de aynı miktar- riyorlar. Televizyon izleme alışkanlığı neredeyse bir ba-
da kalori almasına rağmen birinci gruptakilerin obezite, ğımlılık, esaret hâlini alıyor. Televizyon karşısında çok
fazla zaman geçirmek hem yetişkinlerin hem de çocuk-
diyabet, kalp hastalıkları ve karaciğer hasarı gibi birçok
hastalıktan korunduğu görülmüştü. Diğer gruptakiler, bu ların zihinsel gelişimini olumsuz etkiliyor.
hastalıklara yakalandıkları hâlde sınırlı sürede yemeye Bu parçadan çıkarılabilecek en kapsamlı yargı aşa-
başladıklarında yeniden sağlıklı hâle gelmeye başlamış- ğıdakilerin hangisinde verilmiştir?
lar. A) Televizyonu çok izleyen çocukların zihinsel gelişimi
geriye gidiyor.
Bu araştırma;
B) Televizyon izlemek artık insanlar için yemek, içmek
I. Farelerin beslenme alışkanlıklarını gözden geçirmek,
gibi vazgeçilmez bir alışkanlık oldu.
II. Beslenme alışkanlıklarının sağlığa etkisini ortaya C) Televizyonun bağımlılığa dönüşmesi insanların zekâ
koymak,
gelişimini olumsuz etkiliyor.
III. Farelerle insanları, beslenme alışkanlıkları yönünden D) Zamanın büyük çoğunluğunu televizyona ayırınca
kıyaslamak, bu, bir bağımlılık oluyor.
IV. Planlı yaşamanın canlılarda meydana getirdiği deği-
şiklikleri saptamak
8. Bir sabah evden çıktım
amaçlarından hangisini ortaya koymak üzere yapıl-
Sokaklar ışıl ışıldı
mıştır?
Dört yanım günlük güneşlik
A) I B) II C) III D) IV Tertemiz bir hava ciğerlerimde
Nereye baksam mutluluk, umut, sevgi
Gökyüzü inadına mavi
Yaşamak inadına güzel...
Bu şiirin teması aşağıdakilerden hangisidir?
6. Bazı sanatçılar, eserlerine yapılan eleştirileri nedense A) Yaşama sevinci B) Ayrılık acısı
kabullenmek istemiyorlar. Çok açık hatalarını bile bir C) Vatan sevgisi D) Doğa özlemi
türlü görmek istemiyorlar. “Evet ama, yanlış düşünüyor-
sunuz, şundan dolayı böyle yaptım, böyle yapmasay-
dım şöyle olurdu…” gibi bahane kokan sözlerin ardına 9. Türk edebiyatının destan geleneğinden halk hikâyecili-
sığınarak durumu idare etmeye çalışıyorlar. Oysa bilmi- ğine geçiş dönemi eseri olan Dede Korkut Hikâyeleri,
Türk boylarının Kafkasya ve Azerbaycan yörelerindeki
yorlar ki başarılı sanatçı olmak, eleştiriye açık olanların
yerleşme, yurt kurma ve akınlarını konularını ele alan
harcıdır. Eleştiri süzgecinden geçmeden başarılı olmak, 12 destansı hikâye ve ön sözden oluşur. Kitabın asıl adı
olanaksızdır. “Kitâb-ı Dedem Korkud Âlâ Lisân-ı Tâife-i Oğuzân”dır.
Bu metinde vurgulanmak istenen düşünce aşağıda- 15. yüzyılda yazıya geçirilen ve bugün Türkiye, Azerbay-
kilerden hangisidir? can ve Kazakistan’ı kapsayan geniş bir bölgede “Dede
Korkut veya Korkut Ata” olarak tanınan bilge kişilik etra-
A) Yanlışlarında ısrar eden sanatçılar, geniş kitlelere
ulaşamazlar. fında oluşan hikâyeler, edebiyatımızın en özgün eserle-
rindendir.
B) Günümüzdeki bazı sanatçıların eleştiriye tahammül- Bu metnin konusu aşağıdakilerden hangisidir?
leri yoktur.
A) Dede Korkut’un edebî kişiliği
C) Yarınlara kalmak isteyen sanatçılar eleştirilere açık
olmalıdırlar. B) Dede Korkut Hikâyelerinin özellikleri
D) Başarılı sanatçı olmanın yolu, eleştirileri dikkate al- C) Dede Korkut’un edebiyatımızdaki yeri
maktan geçer. D) Halk hikâyeciliğine geçiş eserlerimiz
82

