Page 78 - 8.SINIF TEMEL KİTAP TÜRKÇE
P. 78

3. Bölüm                     Parçada Anlam


            Örnek:
            Örnek:                                                Örnek:
                                                                  Örnek:
            Milletler tarihin bilinen ya da bilinmeyen çağlarından itibaren   Toprak kaymalarını incelemek isteyen Japon bilim insanları,
            edindikleri tecrübeleri farklı yollarla sonraki kuşaklara aktar-  büyük bir yağmur fırtınası efekti yapmak için bir tepeyi yan-
            mış ve aktardıkları bu tecrübeler zaman içerisinde toplumsal   gın hortumlarıyla iyice suladı. Aşırı sulanan tepenin çökmesi
            hafızayı oluşturmuştur. Yazının henüz icat edilmediği çağlar-  sonucu meydana gelen heyelanda dört bilim insanı ve on bir
            da sadece sözlü gelenekle aktarılan bu hafıza, yazının icadıy-  izleyici hayatını kaybetti. Bu durum, bilimsel araştırmalarda
            la kendisine yeni bir aktarma aracı bulmuştur. Eskilerin “Söz   güvenlik önlemlerinin ihlali hâlinde nelerle karışılabileceğimizi
            uçar, yazı kalır. Hatırda kalmaz, satırda kalır.” dediği gibi ya-  bizlere bir kez daha gösterdi.
            zıya geçirilmesi ile toplumsal hafızanın önündeki en önemli
            tehdit  olan  “unutulma”  sorunu  ortadan  kalkmıştır.  Yazıyla   Bilgilendirme (Bilgi Aktarma): Bir olay ya da konu ile ilgili bil-
            birlikte ortaya çıkan edebî eserler toplumsal hafızanın yeni   giler verme, okurları haberdar etme amacıyla yazılan medya
            nesillere güçlü bir aktarıcısı olmuştur. Burada bir örnek ver-  metinlerdir. Bu tür metinler, kurguya değil gerçeğe dayanır.
                                                                  Örnek:
            mek gerekirse Kaşgarlı Mahmud’un “Dîvânu Lugâti’t-Türk’ü   Örnek:
            Türklerin toplumsal hafızasının yansıtan önemli bir eserdir.   Bilim insanları dünyanın en küçük yazıcısını üretti. Cepte bile
            Çözüm:                                                taşınabilecek kadar küçük olan bu yazıcı, gücünü şarj edi-
            Çözüm:
            Parçayı okuduğumuzda toplumsal hafızanın nasıl oluştuğun-  lebilir bir pilden alıyor. Yazıcı, akıllı telefon ve bilgisayarlara
            dan ve yazının icadıyla birlikte oluşan edebî eserlerin toplum-  kablosuz olarak bağlanabiliyor ve tekerlekleri sayesinde ba-
            sal hafızanın gelecek nesillere güvenle aktarılmasındaki ro-  sılmak istenen belgeyi kâğıt üzerine kısa sürede aktarabiliyor.
            lünden bahsedildiğini görüyoruz. Parçanın başlığı da konuyla
            paralel ve parçanın tamamını kapsaması gerekliliğinden ha-  İkna  Etme:  Okurun  veya  izleyicinin  güvenini  sağlayarak
            reketle bu parçaya “Edebî  Eserlerin Toplumsal Hafızaya Et-  onları ikna etmek, onlara bir fikri aşılamak amacıyla yazılan
            kisi” başlığını verebiliriz.                          medya metinleridir. Bu metinlerde inandırıcılığı sağlamak için
            5. Medya Metinleri                                    sayısal ve bilimsel veriler ile alıntılara yer verilebilir.
            İnternet, sinema, televizyon, radyo, dergi ve gazete gibi ile-  Örnek:
                                                                  Örnek:
            tişim araçlarındaki her türlü sözlü ve yazılı metinlere medya   Diş hekimleri ülkemizde diş sağlığına gereken önemin veril-
            metni denir. Medya metinleri “kültür aktarma, olay yorumla-  mediğini dile getiriyor. Bu fikirlerini Sağlık Bakanlığı tarafında
            ma, bilgilendirme, ikna etme, eğlendirme” gibi amaçlarla ya-  yaptırılan bir araştırmayla destekleyen diş hekimleri yapılan
            zılır. Bazı sorularda bizden medya metinlerinin hangi amaçla   araştırmaya göre ülkemizde 12-13 yaşlarındaki her 100 ço-
            yazıldığını belirlememiz istenir. Medya metinlerinin belli başlı   cuktan 84’ünün dişlerinde çürük olduğunu, 30-34 yaş gru-
            yazılış amaçları şunlardır:                           bundaysa 100 kişiden sadece 3’ünün dişlerinde çürük olma-
            Kültür Aktarma: Bir toplumun kültürel değerlerini aktaran ve   dığını ifade etti. Tüm bu sonuçlar bize, diş sağlığı konusunda
            tanıtan medya metinleridir. Bu tür metinlerde genellikle geç-  daha duyarlı olmamız gerektiğini gösteriyor.
            miş  dönemlerdeki  kültürel  ögelerin  günümüze  ulaştırılması
            amacı güdülür.                                        Eğlendirme: İzleyicinin ya da okuyucunun eğlenmesini sağ-
            Örnek:                                                lamak amacıyla yazılmış medya metinleridir.
            Örnek:
            Türk  geleneklerinde  bir  çocuğun  ilk  dişi  çıktığında  buğday   Örnek:
                                                                  Örnek:
            taneleri, nohut ile birlikte haşlanır. Haşlanan nohutla buğda-  Çok  konuşmaktan  çenen  ağrırsa  bu  adamı  hatırla!  Ashrita
            ya; şeker, ceviz, badem, fındık, fıstık, kuru incir, üzüm gibi   Furman,  üst  üste  dizili  81  bardağı  çenesinde  taşıyabiliyor.
            ürünler eklenip komşulara ve akrabalara dağıtılır. Yapılan bu   Furman, asistanının yardımıyla tüm bardakları üst üste koyup
            eylemin çocuğun dişlerini daha sağlam yapacağı ve çocuğun   çenesine yerleştirdikten sonra bu camdan kuleyi 12,1 saniye
            rızkının bol olmasını sağlayacağına inanılır.         boyunca çenesinde tutarak rekorlar kitabına girdi. Elbette re-
            Olay Yorumlama: Bir durum ya da olay hakkında gördük-  kor girişimine hazırlanırken yaptığı antrenmanlarda yüzlerce
            lerine,  duyduklarına  ve  okuduklarına  dayanarak  yorumlar   bardak kırdı. Furman’ın, gözünü sallanıp duran kuleden ayır-
            yapmak;  kendine  göre  çıkarımlarda  bulunmaktır.  Olay  yo-  maması gerek. Çünkü kule çok fazla sallanırsa yapılacak tek
            rumlama amacıyla yazılan medya metinlerinde öznel ifadeler   şey var: Kaçmak!
            ağırlıkta olur.

             76
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83