Page 77 - 8.SINIF TEMEL KİTAP TÜRKÇE
P. 77

3. BÖLÜM                                                                             8. Sınıf Türkçe

                                                     PARÇADA ANLAM




          Paragrafın Konusu / Paragrafın Ana Düşüncesi / Şiirde Tema /   bu konunun öneminden söz ediyoruz. Konferanslarda, tele-
          Paragrafın Başlığı / Medya Metinleri                  vizyon  programlarında  veya  benzer  platformlarda  çocukla-
                                                                rın çok kitap okuması gerektiğine yönelik uzun konuşmalar
          Paragraf                                              yapıyoruz. Önümüze gelen her fırsatta özellikle gençlere ve
          Bir duygu, düşünce ya da olayın bir yönünü anlatan cümleler   çocuklara  mutlaka  çok  kitap  okumalarını  tavsiye  ediyoruz.
          topluluğuna paragraf denir. Her paragrafın belli bir konusu   Ama nedense çocuklarımıza kitap okuma alışkanlığının nasıl
          ve ana düşüncesi vardır. Ele aldığı konuya göre paragrafa bir   kazandırılacağına dair bir çalışma yapmıyoruz.
                                                                Çözüm:
          başlık verilebilir.                                   Çözüm:
                                                                Bu paragrafta toplum olarak kitap okumanın öneminden ve
          1. Paragrafın Konusu                                  çocuklara  kitap  okuma  alışkanlığı  kazandırmak  gerektiğin-
          Konu; üzerinde durulan duygu, düşünce, olay veya durum-  den bahsedilmesine rağmen çocuklara kitap okuma alışkan-
          dur. Bir paragrafta konuyu belirlemek için “Bu parçada an-  lığı kazandırmak için yeterli çalışma yapılmadığı dile getirili-
          latılmak istenen nedir?” sorusunun cevabını aramalıyız. Eğer   yor. Buradan hareketle bu paragrafın ana fikrini “Çocuklara
          incelediğimiz metin bir şiir ise o zaman şiire “Bu şiire hâkim   kitap  okuma  alışkanlığı  kazandırmak  için  yeterli  çalışmalar
          olan duygu nedir?” sorusunu yöneltmeliyiz.            yapılmalıdır.” şeklinde özetleyebiliriz.


          Örnek:                                                3. Şiirde Tema (Ana Duygu)
          Örnek:
          Şiirden,  tiyatrodan,  resimden,  heykelden  mutlaka  bir  ders   Düzyazı ya da şiir biçiminde oluşturulmuş her metin, bir duy-
          çıkarmaya kalkmayalım. Böyle bir tutum neşemizin yitmesi-  gu ya da düşünceyi iletmek amacıyla kaleme alınır. Düzyazı-
          ne, yüreğimizdeki sevginin tükenmesine yol açabilir. Çünkü   da sanatçının okura vermek istediği mesaj, ana düşüncedir.
          sanat  bilgilendirmez,  tersine  şaşırtır.  Çevremizi  değişik  bir   Şiirde ise iletilmek istenen temel duygu ve düşünceye tema
          açıdan görmemizi sağlar. Bıktığımız bu yavan, renksiz dün-  denir. Örneğin konusu “ayrılık” olan bir şiirde “ayrılık karşı-
          yayı yeni bir görünüm içinde bize sevdirir. Böylece yepyeni   sında duyulan üzüntü” bu şiirin teması olarak ifade edilebilir.
          duygularla donanırız.
          Çözüm:
          Çözüm:
          Yukarıdaki parçada resim, şiir, tiyatro gibi çeşitli sanat dalla-  Örnek:
                                                                Örnek:
          rından bahsedilmiş, bu sanatların bizim dünyamıza katkıları   Her şey insanla güzel,
          üzerinde durulmuştur. Buradan hareketle bu paragrafın ko-  Doğan güne karşı gerinen evler,
          nusu “sanatın dünyamıza ve bize katkıları”dır, diyebiliriz.  Mavi rüzgârların koştuğu sokak.
                                                                İnsansız olursa sevimsiz resim gibi
          2. Paragrafın Ana Düşüncesi                           Dal uçlarında göveren bahar,
          Ana düşünce, paragrafın yazılış amacıdır. Yazarın paragrafta   Tarlada boy veren o altın başak.
          okura iletmek istediği mesaj, yazıdan çıkarılacak sonuca ana                  İlhan Geçer
          fikir denir. Bazı paragraflarda ana düşünce giriş bölümünde,   Çözüm:
                                                                Çözüm:
          bazı paragraflarda sonuç bölümünde, bazılarında ise parag-  Bu dizelerde “her şeyin, insanla güzel olduğu; insan olmadığı
          rafın tamamına sindirilerek verilir. Bir paragrafta ana fikri bul-  zaman her şeyin sevimsiz kötü resimlere benzediği” belirtilmiş-
          mak için “Yazar paragrafı hangi amaçla yazmıştır?”, “Yazarın   tir. Buna göre şiirin temasına “insana duyulan sevgi”diyebiliriz.
          iletmek istediği mesaj nedir?” sorularının cevabını aramamız
          gerekir.                                              4. Paragrafın Başlığı
                                                                Paragrafta anlatılanları en iyi özetleyen kelime ya da kelime
          Örnek:
          Örnek:                                                öbeğine başlık denir. Başlık, bize okuyacağımız yazı hakkın-
          Toplum olarak hemen her fırsatta çok kitap okumak gerekti-  da bilgi verir, ayrıca ele alınan konunun ve vurgulanan dü-
          ğini dile getiriyoruz. Eğitim hakkında yapılan tüm sohbetlerde   şüncenin (ana fikir) en kısa biçimde söylenmiş hâlidir.

                                                                                                               75
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82