Page 21 - 8.SINIF TEMEL KİTAP TÜRKÇE
P. 21

Sözcükte Anlam                   1. Bölüm
          TK TUR-059
          Etkinlik-3                                            •  Hâl (durum) eki alarak
          Aşağıdaki cümlelerde geçen altı çizili sözcüklerin anlam     diz dize, baştan sona, göz göze, el ele…
          özelliklerini örnekteki gibi işaretleyiniz.
                                                                Fön: İkilemelerin arasına hiçbir noktalama işareti konmaz.
                                             Genel    Özel
           1.  Çilek, Elif’in en çok sevdiği yaz
                                              ✔
               meyvesidir.
                                                                Etkinlik-4
           2.  Üzerindeki  palto  oldukça  kalın
                                                                Aşağıdaki cümlelerde yer alan ikilemelerin nasıl oluştu-
               bir kumaştan yapılmış.
                                                                ğunu altlarındaki boşluğa yazınız.
           3.  Basketbol beden gelişimine ol-
               dukça faydalı bir spor.                          •  Abuk subuk konuşmalarınla bizi zor durumda bıraktın.

           4.  Halat kısa kaldığı için sandalı is-                ...........................................................................................
               keleye bağlayamadık.
                                                                •  Hışır hışır ses çıkaran elindeki şu paketle oynama!
           5.  Hayvanların içinde insana en ya-
                                                                  ...........................................................................................
               kın olanlardan biri de köpektir.

           6.  Menekşe, renkleriyle insanı etki-                •  Onun inişli çıkışlı bir yaşamı oldu.
               leyen çiçeklerden biri.                            ...........................................................................................

                                                                •  Olaylara, günden güne daha olumlu bakıyorsun.
          9. İkilemeler                                           ...........................................................................................
          Anlatımı  güçlendirmek  veya  anlamı  pekiştirmek  amacıyla
          aynı,  yakın  anlamlı  ya  da  zıt  anlamlı  sözcüklerin  tekrarıyla   •  Kar yağınca fakir fukarayı düşünür, üzülürüm.
          oluşan sözcük grubuna ikileme denir. İkilemeler şu şekillerde     ...........................................................................................
          oluşturulabilir:
          •  Aynı sözcüğün yinelenmesiyle                       •  Demek buralarda saat maat bulamadınız, öyle mi?
            sabah sabah, koşa koşa...                             ...........................................................................................


          •  Eş anlamlı sözcüklerle                             •  Bahçede çeşit çeşit meyve ağaçları vardı.
            Ses seda, akıllı uslu, güçlü kuvvetli, kılık kıyafet…    ...........................................................................................

          •  Karşıt anlamlı sözcüklerle                         •  Hava kararınca sokaklarda ses seda duyulmazdı.
            sabah akşam, ileri geri, acı tatlı...                 ...........................................................................................


          •  Biri anlamlı, diğeri anlamsız sözcüklerle          •  Ufak tefek şeyleri kafana takmamalısın.
            eski püskü, yırtık pırtık, eğri büğrü...              ...........................................................................................


          •  İkisi de anlamsız sözcüklerle                      •  İleri geri konuşup da ortamı germeye gerek yok.
            mırın kırın, abur cubur, paldır küldür, abuk subuk…    ...........................................................................................


          •  Yansıma sözcüklerle                                •  Karnı acıkan öğrenciler zil çalınca koşa koşa kantine gitti.
            horul horul, fokur fokur, vızır vızır, şırıl şırıl…    ...........................................................................................

          •  İkinci kelimenin başına “m” ünsüzü getirilerek     •  Eften püften sebeplerle arkadaşlarına küsmemelisin.
            ev mev, yara mara, hızlı mızlı, kitap mitap…          ...........................................................................................

                                                                                                               19
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26