Page 21 - 8.SINIF TEMEL KİTAP TÜRKÇE
P. 21
Sözcükte Anlam 1. Bölüm
TK TUR-059
Etkinlik-3 • Hâl (durum) eki alarak
Aşağıdaki cümlelerde geçen altı çizili sözcüklerin anlam diz dize, baştan sona, göz göze, el ele…
özelliklerini örnekteki gibi işaretleyiniz.
Fön: İkilemelerin arasına hiçbir noktalama işareti konmaz.
Genel Özel
1. Çilek, Elif’in en çok sevdiği yaz
✔
meyvesidir.
Etkinlik-4
2. Üzerindeki palto oldukça kalın
Aşağıdaki cümlelerde yer alan ikilemelerin nasıl oluştu-
bir kumaştan yapılmış.
ğunu altlarındaki boşluğa yazınız.
3. Basketbol beden gelişimine ol-
dukça faydalı bir spor. • Abuk subuk konuşmalarınla bizi zor durumda bıraktın.
4. Halat kısa kaldığı için sandalı is- ...........................................................................................
keleye bağlayamadık.
• Hışır hışır ses çıkaran elindeki şu paketle oynama!
5. Hayvanların içinde insana en ya-
...........................................................................................
kın olanlardan biri de köpektir.
6. Menekşe, renkleriyle insanı etki- • Onun inişli çıkışlı bir yaşamı oldu.
leyen çiçeklerden biri. ...........................................................................................
• Olaylara, günden güne daha olumlu bakıyorsun.
9. İkilemeler ...........................................................................................
Anlatımı güçlendirmek veya anlamı pekiştirmek amacıyla
aynı, yakın anlamlı ya da zıt anlamlı sözcüklerin tekrarıyla • Kar yağınca fakir fukarayı düşünür, üzülürüm.
oluşan sözcük grubuna ikileme denir. İkilemeler şu şekillerde ...........................................................................................
oluşturulabilir:
• Aynı sözcüğün yinelenmesiyle • Demek buralarda saat maat bulamadınız, öyle mi?
sabah sabah, koşa koşa... ...........................................................................................
• Eş anlamlı sözcüklerle • Bahçede çeşit çeşit meyve ağaçları vardı.
Ses seda, akıllı uslu, güçlü kuvvetli, kılık kıyafet… ...........................................................................................
• Karşıt anlamlı sözcüklerle • Hava kararınca sokaklarda ses seda duyulmazdı.
sabah akşam, ileri geri, acı tatlı... ...........................................................................................
• Biri anlamlı, diğeri anlamsız sözcüklerle • Ufak tefek şeyleri kafana takmamalısın.
eski püskü, yırtık pırtık, eğri büğrü... ...........................................................................................
• İkisi de anlamsız sözcüklerle • İleri geri konuşup da ortamı germeye gerek yok.
mırın kırın, abur cubur, paldır küldür, abuk subuk… ...........................................................................................
• Yansıma sözcüklerle • Karnı acıkan öğrenciler zil çalınca koşa koşa kantine gitti.
horul horul, fokur fokur, vızır vızır, şırıl şırıl… ...........................................................................................
• İkinci kelimenin başına “m” ünsüzü getirilerek • Eften püften sebeplerle arkadaşlarına küsmemelisin.
ev mev, yara mara, hızlı mızlı, kitap mitap… ...........................................................................................
19