Page 19 - 7..SINIF TEMEL KİTAP TÜRKÇE
P. 19

1. Bölüm
                                                    Sözcükte ve Söz Öbeklerinde Anlam

          Fön: Yansıma sözcük ses taklidi yoluyla oluşmalı ve işitme   •  İkisi de anlamsız sözcüklerle:
          duyusuyla algılanmalıdır.                             Örnek:
                                                                Örnek:
          “Temizlikten sonra ortalık pırıl pırıl oldu.” cümlesindeki “pırıl   Küçük çocukların abur cubur yemesini engellemeliyiz.
          pırıl” sözcüğü ses taklidi değildir; görme duyumuzla algılaya-
          bileceğimiz bir özelliğe sahiptir. Dolayısıyla yansıma sözcük   •  Yansıma sözcüklerle:
                                                                Örnek:
          değildir.                                             Örnek:
          Fön: Yansıma sözcükler, mecaz anlamda kullanıldıklarında   Karnı doyan çocuk mışıl mışıl uyuyordu.
          yansıma özelliklerini kaybeder.
          Havaların ısınmasıyla tomurcuklar patladı. (Yansıma değil.)  •  İkinci kelimenin başına “m” ünsüzü getirilerek:
          Futbol topumuz patladı. (Yansıma.)
                                                                Örnek:
                                                                Örnek:
          9. Genel ve Özel Anlamlı Sözcükler                    Ben ondan yardım mardım istemedim.
          Anlam kapsamı geniş, bulunduğu grubu ya da sınıfı içine alan
          sözcüklere genel anlamlı sözcükler, anlam kapsamı daha dar   •  Hâl (durum) eki alarak:
                                                                Örnek:
          olan sözcüklere ise özel anlamlı sözcükler denir.     Örnek:
          Örnekler:
          Örnekler:                                             Ahmet’le el ele verirsek sorunların üstesinden geliriz.
          “Ülke - bölge -  şehir  - il  -  ilçe”  sözcükleri genelden  özele   Fön:  İkilemeler,  her  zaman  ayrı  yazılır;  ikilemelerin  arasına
          doğru sıralanmıştır.                                  hiçbir noktalama işareti girmez.
          “Ses - hece - kelime - cümle - paragraf” sözcükleri özelden
          genele doğru sıralanmıştır.                           Etkinlik-4
          Otobüs, toplu taşıma aracıdır. (Genel anlam)          Aşağıdaki cümlelerde yer alan ikilemelerin nasıl oluştu-
          Bindiğimiz otobüs arızalandı. (Özel anlam)            ğunu altlarındaki boşluğa yazınız.
          Turunçgiller arasında en çok mandalinayı severim. (Genel-  •  Abuk subuk konuşmalarınla bizi zor durumda bıraktın.
          den özele doğru sıralanmış.)                            ...........................................................................................
          Mandalina,  turunçgiller  arasında  en  dayanıksız  olanıdır.   •  Hışır hışır ses çıkaran elindeki şu paketle oynama!
          (Özelden genele doğru sıralanmış.)                      ...........................................................................................
                                                                •  Onun inişli çıkışlı bir yaşamı oldu.

          10. İkilemeler                                          ...........................................................................................
          Anlatımı  güçlendirmek  ya  da  anlamı  pekiştirmek  amacıyla   •  Olaylara, günden güne daha olumlu bakıyorsun.
          aynı sözcüğün, yakın veya zıt anlamlı sözcüklerin tekrarıyla     ...........................................................................................
          oluşan sözcük grubuna ikileme denir. İkilemeler şu şekillerde   •  Kar yağınca fakir fukarayı düşünür, üzülürüm.
          oluşturulabilir:                                        ...........................................................................................
          •  Aynı sözcüğün yinelenmesiyle:                      •  Demek buralarda saat maat bulamadınız, öyle mi?
          Örnek:
          Örnek:                                                  ...........................................................................................
          Akşam akşam seni telefonla kim aradı?                 •  Bahçede çeşit çeşit meyve ağaçları vardı.
          •  Karşıt anlamlı sözcüklerle:                          ...........................................................................................
          Örnek:                                                •  Hava kararınca sokaklarda ses seda duyulmazdı.
          Örnek:
          İyi kötü geçinip gidiyoruz işte.                        ...........................................................................................
          •  Eş anlamlı sözcüklerle:                            •  Ufak tefek şeyleri kafana takmamalısın.
          Örnek:
          Örnek:                                                  ...........................................................................................
          Evi satın alacak kişilerden ses seda çıkmadı.         •  İleri geri konuşup da ortamı germeye gerek yok.
          •  Biri anlamlı, diğeri anlamsız sözcüklerle:           ...........................................................................................
                                                                •  Karnı acıkan öğrenciler zil çalınca koşa koşa kantine gitti.
          Örnek:                                                  ...........................................................................................
          Örnek:
          Herkes sehpanın üzerindeki eski püskü sandığın içinden ne-  •  Eften püften sebeplerle arkadaşlarına küsmemelisin.
          ler çıkacağını merak ediyordu.                          ...........................................................................................

                                                                                                               17
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24