Page 17 - 7..SINIF TEMEL KİTAP TÜRKÇE
P. 17

1. BÖLÜM                                                                             7. Sınıf Türkçe

                                          SÖZCÜKLER ARASI ANLAM İLİŞKİLERİ



          1. Eş Anlamlı (Anlamdaş) Sözcükler                    3. Yakın Anlamlı Sözcükler
          Okunuşları ve yazılışları farklı, anlamları aynı olan sözcüklere   Yazılışı ve okunuşu farklı, anlamdaş gibi görünse de birbiri-
          eş anlamlı sözcükler denir. Bu tür sözcükler birbirlerinin ye-  nin yerini tamamen tutamayan, yani aralarında küçük anlam
          rine kullanılabilir.                                  farkları bulunan sözcüklere yakın anlamlı sözcükler denir.
          •  Yazar, bu eserinde çocukluk anılarından faydalanmış.  •  Siz oturun, ben şimdi size bir kahve yaparım.
          •  Yazar, bu eserinde çocukluk hatıralarından faydalanmış.  •  Öğretmenin sorduğu soruyu hemen çözdü.
          Yukarıdaki cümlelerde yer alan “anı” ve “hatıra” sözcükleri eş   Bu cümlelerdeki “hemen” ve “şimdi” sözcükleri, anlamdaş
          anlamlıdır ve bu sözcükler anlamca birbirlerinin yerini tutabilir.  gibi göründüğü hâlde aralarında küçük anlam farkları bulun-
                                                                duğu için yakın anlamlıdır.
          Örnekler:
          Örnekler:
          yüzyıl - asır, uygarlık - medeniyet, kara - siyah, güz - sonba-
          har, ak - beyaz, dize - mısra…                        4. Eş Sesli (Sesteş) Sözcükler
                                                                Okunuşları ve yazılışları aynı, anlamları farklı olan sözcüklere
          Fön: Yakın anlamlı sözcükler eş anlamlı değildir.     eş sesli (sesteş) sözcükler denir.


          2. Zıt (Karşıt) Anlamlı Sözcükler                     •  Küçük çocuğun ayakkabısının bağı çözüldü.
          Anlamca birbirinin karşıtı olan sözcüklere zıt anlamlı sözcük-  •  Köydeki üzüm bağını geçen sene satmışlar.
          ler denir.                                            İlk cümledeki “bağ” sözcüğü, “Bir şeyi başka bir şeye veya
          •  Masanın üstünde boş bir bardak vardı.              birçok şeyi topluca birbirine tutturmak için kullanılan ip, si-
          •  Bu kutu, ağzına kadar dolu.                        cim” anlamındadır.
          Bu cümlelerdeki “boş” ve “dolu” sözcükleri, anlamca birbi-  İkinci cümledeki “bağ” sözcüğü ise “meyve bahçesi” anla-
          rinin karşıtıdır.                                     mında bir sözcüktür. Bu yüzden “bağ” sözcüğü sesteştir.
          Örnekler:
          Örnekler:
          “Yaşlı - genç, güzel - çirkin, ucuz - pahalı, hızlı - yavaş, ağ-  Fön: Düzeltme işareti ( ^ ) olan sözcüklerde okunuşları, ya-
          lamak - gülmek…                                       zılışları ve anlamları farklı olduğu için sesteşlik özelliği aran-
                                                                maz.
                                                                Örnekler:
          Fön: Dilimizdeki her sözcüğün zıt anlamlısı yoktur. Bir söz-  Örnekler:
          cüğün olumsuzu o sözcüğün zıt anlamlısı değildir.     kar -kâr, hala -hâlâ, yar -yâr ,adet -âdet

               Sözcük         Olumsuzu        Zıt anlamlısı
                                                                Fön: Bir sözcüğün temel anlamıyla mecaz anlamı arasında
               gelmek         gelmemek          gitmek          sesteşlik özelliği aranmaz.
                                                                Örnekler:
                                                                Örnekler:
                tatlı           tatsız            acı
                                                                Ağacın kuru dallarını çardağın üstüne attık. (Gerçek anlam)
                                                                Genç yazarın kuru bir anlatımı vardı. (Mecaz anlam)
          Fön: Bir sözcüğün zıt anlamlısı kullanıldığı cümleye göre de-  Birinci cümlede “kuru” sözcüğü gerçek anlamda kullanılmış-
          ğişebilir.                                            tır. İkinci cümlede ise sözcük mecaz anlam kazanmıştır. Bu
          •  Deneme  sınavındaki  ikinci  soruyu  tüm  öğrenciler  doğru   nedenle bu sözcükler sesteş değildir.
            cevaplamış.
          Bu cümledeki “doğru” sözcüğünün karşıt anlamlısı, “yanlış”   Fön: Hem isim hem de fiil olarak kullanılabilen köklere ortak
          sözcüğüdür.                                           kök denir. Ortak kökler arasında anlam ilgisi olduğu için bu
          Ahmet Bey’in doğru söylediğine eminim.                tür sözcükler sesteş değildir.
          Bu cümledeki “doğru” sözcüğünün karşıt anlamlısı, “yalan”   Boya (isim), boya- (fiil); güreş (isim), güreş- (fiil)
          sözcüğüdür.

                                                                                                               15
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22