Page 45 - 8.SINIF TEMEL KİTAP TÜRKÇE
P. 45
Test 2
Cümlede Anlam
4. Aşağıdaki tabloda bazı cümleler ve bu cümlelerin anlam 6. (I) On üç yıl önce çektiğim bu fotoğrafa ne zaman bak-
özellikleri karışık olarak verilmiştir. sam gençliğim aklıma geliyor. (II) Fotoğrafı zarftan çıka-
rıyor, bir süre açıkta tutuyorum. (III) Bazen okuduğum
1 Çok istesem de İngilizceyi a Amaç-sonuç
abim kadar konuşamıyorum. cümlesi kitabın arasına koyuyor, arada bir kitaplığımın rafına di-
kiyor, bazen de görünür bir yere bırakıyorum. (IV) Bu fo-
2 Duyduklarımı unutmayayım b Sebep-
toğraf, gençliğimle neden bu kadar ilişkili geliyor bana,
diye not alıyorum. sonuç cümlesi
çözebilmiş değilim.
3 Sabah biraz erken uyandı mı c Karşılaştırma Bu metindeki numaralanmış cümlelerin hangisinde
işleri yetiştirebilirsin. cümlesi
koşul-sonuç ilişkisi vardır?
4 Bilgi yarışması iptal oldu diye d Koşul-sonuç
tüm çocuklar üzüldü. cümlesi A) I B) II C) III D) IV
Buna göre aşağıdakilerin hangisinde cümleler an-
lam özelliklerine uygun olarak eşleştirilmiştir? 7. - - - - yüksek sesle müzik dinlemiyormuş.
A) B)
1 c 1 d Bu cümlenin amaç-sonuç anlamı taşıması için aşa-
2 a 2 a ğıdakilerin hangisiyle başlaması gerekir?
3 d 3 c A) Çocuklar yeni uyuduğu için
4 b 4 b B) Komşuları rahatsız olmasın diye
C) Annesi rahatsız olduğundan
C) 1 c D) 1 d D) Keyfi yerinde olmayınca
2 b 2 b
3 d 3 c 8. Aşağıdakilerin hangisinde ikinci cümle birinci cüm-
4 a 4 a lenin nedeni durumundadır?
A) Dergimizin sayfaları çok renklidir. Bu nedenle dergi-
miz küçük okuyucuların da ilgisini çeker.
B) Yazarın ilk kitabı çok beğenilmişti. Bu yüzden oku-
yucular yazarın ikinci eserini merakla bekliyor.
C) Yapıtlarının konusunu seçerken titiz davranır. Çünkü
onun için içerik üsluptan daha üstündür.
D) Yazdığı her şiir birer başyapıttır. Bundandır ki şiirleri
birçok yabancı dile çevrilmiştir.
5. (I) Araştırmacılar, Afrika’da yaşayan Afrika yaban köpek-
leri üzerinde yaptıkları bir çalışma sonucunda ilginç bir
bilgiye ulaştı. (II) Bu araştırmaya göre köpek sürüsünün 9. (I) Çocuklar şiire pek ilgi duymaz; onlar, metinlerde ge-
avlanmak için harekete geçip geçmeyeceğini sürü üye- çen sözcüklerin ve yansıttıkları anlamın büyüsünden
lerinin çıkardığı hapşırığa benzer sesin sayısı belirliyor. çok, anlatılanlara odaklanır. (II) Bu yüzden “olay” onlar
(III) Yeterli sayıda köpek, bu sesi çıkarırsa sürü avlan- için neredeyse her şeydir. (III) Nitekim çocuklar için ya-
mak için harekete geçiyor. (IV) Ancak araştırmacılar bir zılmış iyi şiirleri bulup getirmeme, okutup ezberletmeme
ayrıntıya dikkat çekiyor: Sürüde baskın özelliklere sahip karşın benim kızım da bu şiirlerde olayı aradığından iyi
köpeklerin çıkardığı ses, diğer üyelerin de bu sesi çıkar- bir şiir okuru olamadı henüz. (IV) Bu da bize, Borges’in
masını tetikliyor. de dediği gibi, şiirin öğretilemeyecek ama duyumsatıla-
Bu parçadaki numaralanmış bölümlerin hangisinde bilecek bir tür olduğunu gösteriyor.
koşul-sonuç anlamı vardır? Bu parçadaki numaralanmış cümlelerden hangisi
A) I B) II C) III D) IV kendisinden sonra gelen cümlenin gerekçesidir?
A) I B) II C) III D) IV
43

