Page 17 - 8.SINIF TEMEL KİTAP T.C.İKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK
P. 17

1. ÜNİTE                                                    T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK

                    MAVİ GÖZLÜ ÇOCUK: MUSTAFA - BUHRANLAR BÜYÜK KAHRAMANLAR DOĞURUR



                                            Buhranlar Büyük Kahramanlar Doğurur
                                            1881’de, bir Osmanlı sancağı Selanik’te dünyaya gelen Mustafa’nın doğumu, Osmanlı
                                         Devleti’nin en sıkıntılı zamanlarına denk gelmiştir. Selanik o dönemlerde çok önemli bir
                                         liman şehridir ve aynı zamanda demir yolu ile Belgrad ve İstanbul gibi  önemli şehirlere
                                         bağlanmaktadır. Doğal olarak da Batı ile ilgili her türlü gelişme ve yenilik, hem Selanik’in
                                         kültürel ve sosyal açıdan gelişmesini sağlamış hem de tüm gelişmeler Selanik üzerinden
                                         Osmanlıya aktarılmıştır. Avrupa’daki ülkeler yakından takip edilmiş ve bu durum Musta-
                Mahalle Mektebi          fa’nın fikir hayatını birçok açıdan olumlu yönde etkilemiştir. Ayrıca Mustafa’nın bulunduğu
                                         çevre kadar farklı şehirlerde aldığı eğitim de onun yaşama, insanlara, olaylara bakış açısın-
                                         da etkili olmuştur. Mustafa Kemal’in eğitim öğretim hayatındaki okullar şunlardır:


                                                                                     1  Mahalle Mektebi
                                                                                    Mustafa Kemal öğrenim hayatına ilk bu
                                                                                    okulda başlamıştır. Bu okulda geleneksel
                                                      2  Şemsi Efendi Okulu         eğitim verilmektedir.
                                             Batı tarzında çağdaş ve modern bir
                 Şemsi Efendi Okulu
                                           eğitim vermektedir. Mustafa Kemal bu      3  Selanik Mülkiye Rüştiyesi
                                          okuldayken babasını kaybetmiş ve eğiti-   Mustafa  Kemal’in  eğitim  hayatına
                                                    mine bir süre ara vermiştir.    yeniden  döndüğü  sivil  bir  ortaokuldu.
                                                                                    Ancak bu okulu da yarım bırakmak zo-
                                                  4  Selanik Askerî Rüştiyesi       runda kalmıştır.
                                         Matematik öğretmeninden Kemal adını         5  Manastır Askerî İdadisi
                                             almış ve bu okulla beraber Mustafa     Askerî lise olan bu okulda öğrenim gören
                                            Kemal askerlik mesleği için ilk adımı   Mustafa Kemal’de tarih bilinci oluşmuş,
              Manastır Askerî İdadisi                            atmıştır.          edebiyata  ilgi  duymuştur.  Tarih  öğret-
                                                                                    meni Tevfik Bey’in etkisi ile Fransız İhti-
                                                     6  İstanbul Harp Okulu         lali’nin getirdiği kavramları öğrenmiştir.
                                           Mustafa Kemal bu okulda arkadaşları
                                          ile birlikte el yazısı ile gizli gizli gazeteler   7  İstanbul Harp Akademisi
                                           çıkarmıştır. Ayrıca aydınlardan oluşan   Bu okuldan 1905 yılında “Kurmay Yüzba-
                                                    geniş bir çevre edinmiştir.     şı” olarak mezun olmuş ve uzun yıllar sü-
                                                                                    recek olan askerlik mesleğine başlamıştır.

                                         Mustafa Kemal’in Fikir Hayatını Etkileyen Kişiler
                 İstanbul Harp Okulu
                                                          Mehmet
              Tevfik         Namık           Ziya           Emin           J.J.         Voltaire     Montesquieu
               Fikret        Kemal          Gökalp                      Rousseau
                                                          Yurdakul
             Özgürlük ve   Vatan, millet   Milliyetçilik ve   “Millî benlik   Çağdaş demok-  Fransız filozof,   Kuvvetler esa-
           adalet kavram-   duygularını   Türkçülük fikir-  ve Türkçülük”   rasinin temel-  din ve ifade   sını ve yasama,
            larını işleyen   Osmanlıya    leriyle, eserle-  akımını işleyen   lerinin atıldığı   özgürlükleri ile   yürütme, yargı
            şiirleriyle Türk   aşılamıştır.  riyle Atatürk’ü   şiirleriyle in-  “Toplumsal   insan hakları   bağımsızlığını
             edebiyatı-                    etkilemiştir.  sanlar üzerinde   Sözleşme” adlı   konularında   ortaya atan
             nın önemli                                 etkili olmuştur.  eseriyle tüm   yazdığı makale-  Fransız filozof-
           şairlerinden biri                                           dünyayı etkile-  leriyle ünlen-    tur.
             olmuştur.                                                     miştir.        miştir.


                                                                                                               15
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22