Page 72 - 7. SINIF TK SOSYAL BİLGİLER
P. 72
Test-9 SEYYAHLARIN GÖZÜNDEN OSMANLI
4. Türk evleri ve iç düzeni dikkate değer. Evlerin içi ve 6. “Türkler yemeğe başlamadan önce mutlaka ellerini yı-
odalar genellikle gösterişli süslerle dolu, tavanları fark- kar ve yemeklerine Tanrı’nın adını anarak başlarlar. Sof-
lı renklere boyanmış. Hepsinde bir kenarda yüksek bir radan kalkar kalkmaz da eller yıkanır. Önünüze sıcak
sedir var. Yerden yüksekliği otuz santim dolayında, suyla sabun getirilir. Büyüklerin konaklarında ya gül
boyu da bir buçuk iki metre kadar. Bu sedirin üzerine suyu veyahut güzel kokulu başka bir su da ikram edilir.
kumaşla kaplı ya da saten kaplı şilteler konuyor, bir uç- Bunlarla da mendilinin bir ucunu ıslatırsınız. Mutfakları
tan bir uca yastıklar diziliyor. Kesintisiz bir sedir hava- çok temizdir, mutfak takımları da güzellik ve parlaklık
sı yaratılmaya çalışılıyor. Yere güzel bir halı ya da kilim itibarıyla eşsizdir. Gerek sofra takımları, gerek yemek-
seriliyor. Pencereler kafesli ama camsız. Mobilyalar leri azami nisbette tertemizdir.”
arasında ne masa ne de sandalyeler var, aslında onlara Hollandalı ressam ve seyyah Cornelis de Bruyn’un
gerçekten ihtiyaç da yok. (Kornilis de Brayn) verdiği bilgilere göre Osmanlı
kültürü ile ilgili,
William WITTMAN, Osmanlı’ya Yolculuk
1799-1800-1801, s. 9 I. Türklerde temizlik dinî inançlarının bir gereği olarak
kabul edilir.
Buna göre Osmanlı kültüründeki evler ile ilgili aşa-
ğıda verilen bilgilerden hangisine ulaşılamaz? II. Türkler temizliğe çok özen gösteren bir millettir.
A) Osmanlı kültüründe evler geleneksel motiflerle dolu- III. Osmanlı kültüründe temizliğe verilen önem kuşaklar
dur. arası aktarılarak günümüze kadar gelmiştir.
B) Sedir, Türk evlerinin vazgeçilmez bir eşyasıdır. yargılarından hangilerine ulaşılabilir?
C) Modern mobilyalar Türk ev mimarisine çok geç gir- A) Yalnız I B) Yalnız II
miştir. C) I ve II D) II ve III
D) Türk mimarisindeki evlerin içi ihtişamlı süslerle do-
natılmıştır.
5. Bu büyük kasaba ağaçsızdı ve bir fersahlık (5 km) yerde
iskân edilmişti. Sokullu Mehmet Paşa, bu kasabayı ta- 7. Soframıza önce üzerinden buharları yükselen büyük bir
mamen kendi çabasıyla kurmuştur. Şimdi burada büyük tencere içinde bezelyeli tavuk çorbası geliyor. Ardından
bir kervansaray vardır. Kervansarayın karşısında çok kabak dolması sunuluyor ama bu yemeğin yanında
güzel ve büyük bir cami yer alır ve mermer sütunlarla herkes için üç ayrı peçete de veriliyor. İlginç olan bu
süslüdür. Kervansarayda avlunun ortasında bir çeşme peçetelerin hamurdan ve yenilebilir olması! Türklerin
ve yanında kadınlar ve erkekler için hamamlar vardır. bazlama dedikleri bu hamur işi ürün, dağ köylülerinde
Kervansarayın, şifahanenin, caminin, hamamların ve ekmek yerine geçiyor. Bazlamadan koparılan bir parça-
üzeri kurşunla kaplı dükkânların inşaat giderleri Mehmet yı üç parmağınız arasına alıp eti veya yemeğin katı
Paşa tarafından karşılanmıştır. Kervansarayda yolculara kısmını bununla tutabiliyorsunuz. Sofraya gelen leziz ve
üç gün boyunca yemek verilir ve bu gibi giderler üç yüz baharatlı et yemeği küçük et parçalarından yapılmıştı.
kasaba ve köyün gelirleri üzerinden karşılanır. En son sofraya konulan pilav da bazlamayla yenilebili-
yor. Yanında ise sulandırılmış sarımsaklı yoğurdun
Gülgün Üçel AYBET, Avrupalı Seyyahların Gözünden içinde yüzen salatalık parçaları sunuluyor.
Osmanlı Dünyası ve İnsanları (1530-1699), s. 353
Bela HORVATH, Anadolu 1913, s. 43-44 (Düzenlenmiştir.)
Buna göre Osmanlı’daki mimari eserlerin yapılma
amaçları ile ilgili, Osmanlı’daki yemek kültürüne ait verilen bilgilere
bakılarak aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşıla-
I. Estetik güzellik ön plandadır.
maz?
II. Osmanlı’daki kimi mimari yapılar topluma hizmet A) Osmanlı devleti zengin bir yemek kültürüne sahiptir.
amacıyla yapılmıştır.
B) Osmanlı kültüründe konuklar birçok farklı yemekle
III. Hamamlar, Osmanlı kültüründe eğitime verilen öne- ağırlanır.
min bir göstergesidir. C) Osmanlı yemek kültüründe bazlamanın farklı işlevle-
yargılarından hangilerine ulaşılabilir? ri vardır.
A) Yalnız I B) Yalnız II D) Osmanlı yemek kültürü dünyada en çok tanınan ye-
C) I ve II D) I, II ve III mek kültürüdür.
70

