Page 71 - 7. SINIF TK SOSYAL BİLGİLER
P. 71
Test-9
SEYYAHLARIN GÖZÜNDEN OSMANLI
1. İstanbul’da okullardan sonra en önemli yapılar imaret 2.
denilen bakımevleridir. Bunlar fakir ve bakıma muhtaç “Rumeli’de aylarca seyahat ettiğim hâlde bir tek dilen-
ciye rastladığımı hatırlamıyorum. En fakir ailelerin ev-
insanların doyurulması için yaptırılmışlardır. Bir aşçı, fa- lerine gittim, hiç de fena beslenmediklerini gördüm.”
kir ve bakıma muhtaç insanlara burada yemek hazırlar. Raymond
Düzenli olarak her isteyene etle karışık pirinç yemeği,
suyla karıştırılıp mayalanan irmikten yapılan “boza” Raymond’un söylediklerine göre Osmanlı Devleti ile
ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
adındaki içecek ve bir somun ekmek dağıtılır. Bu ba-
ğıştan zengin, fakir, Hristiyan, Yahudi veya Türk ayrımı A) Ülkedeki herkesin ticaretle uğraştığı
yapılmadan herkes yararlandırılır. Özellikle de yolcular B) Halkın refah seviyesinin yüksek olduğu
için bu düzenleme çok faydalıdır. Her yolcu böyle bir C) Dilenciliğin ülkede yasaklandığı
imarette üç gün kalıp bütün olanakları kullanabilir ama D) Dilencilik yapanların devlet tarafından cezalandırıldığı
süre üç günü geçerse istismar kuşkusu uyanır ve kendi-
sine yol gösterilir. Biz de İstanbul’a yaptığımız yolculuk
sırasında birçok kez bu tür ikramlardan yararlanmıştık.
İmaret evleri gayet düzgün ve temiz binalardır. Yemek-
lerin sunulduğu çok sayıda odaları vardır. Yemekten
sonra konuklar evlerine veya hanlarına çekilirler. Biz de
birkaç geceyi bu binaların içinde geçirdik. Kafilemize
katılanlardan bazıları sunulan yemeklerden yediler ba-
zıları da bizim aşçımızın yemek hazırlamasını beklediler.
İtibarlı kişiler ve yüksek konumlardaki beyefendiler de
böyle imaretlere katkıda bulunurlar ve bu çeşit yardım-
lardan kaçınmazlar. Ayrıca önemli camilerin ve mescit-
lerin yakınında genelde herkese açık olan konukevleri
bulunur. Yabancılar buraya atları, uşakları ve beraberle-
rindeki eşyalarıyla yerleşebilirler. Bu konukevlerinde de
yolculardan ücret alınmaz. Konuk burada sadece yağ- 3. İstanbul’da bahçe duvarlarının üstlerinde birçok kedi-
murdan, fırtınadan korunma ve konaklama imkânı bulur. nin kendilerine sadaka verecek insanları bekledikleri
görülür. Türkler arasında işkembe, ciğer ve et parçala-
Salamon SCHWEIGGER, rını kaynatarak satmak âdettir. Bu gibi satıcıların arka-
Sultanlar Kentine Yolculuk 1578-1581, s.128
sında daima köpekler koşuşturur. Türkler bu satıcılar-
Verilen metinden yola çıkılarak Osmanlı kültürü ile dan aldıkları yiyecekleri köpeklere eşitçe dağıtırlar ve
ilgili, kenarda bekleşen kedilerin paylarını vermeyi de unut-
I. Osmanlı kültürünün özelliklerinden biri de insanları mazlar. Türkler; kedi, köpek, balık, kuş ve Tanrı’nın
ırk, din, millet ayrımına göre sınıflandırmamasıdır. başka canlı ve konuşmayan yaratıklarına yiyecek ver-
mekle yüce Tanrı’nın gözüne gireceklerine inanırlar.
II. Osmanlı Devleti konuksever bir millettir.
Şafak TUNÇ, Şehristan Seyyahların Hayal Şehri
III. Osmanlı Devleti farklı inanışları, kültürleri, yaşam
İstanbul, s. 233 (Düzenlenmiştir.)
biçimlerini bünyesinde barındırır.
Verilen metinde Osmanlı kültürü ile ilgili aşağıdaki-
yorumlarından hangilerine ulaşılabilir?
lerden hangisinin önemi vurgulanmıştır?
A) Yalnız I B) Yalnız II A) Osmanlı kültüründe insanlar inançları doğrultusunda
C) I ve II D) I, II ve III sokak hayvanlarına gereken hassasiyeti gösterirler.
B) Osmanlı kültüründe kedi ve köpekler diğer hayvan-
lardan daha üstün tutulmuştur.
C) Türklerde aç olan hayvanı beslemek çok eski bir
âdettir.
D) Osmanlı kültüründe sokak hayvanlarına gösterilen
önem uzun yıllar devam etmiştir.
69

