Page 129 - 8.SINIF TEMEL KİTAP TÜRKÇE
P. 129
12. BÖLÜM 8. Sınıf Türkçe
GÖRSEL, GRAFİK, TABLO OKUMA
Görsel Okuma
Görsel okuma; yazma, okuma, dinleme ve konuşma becerisi gibi Türkçe eğitiminde yer alan temel becerilerden biridir. Görsel
okuma sembol, resim, karikatür vb. görselleri okuma, anlama ve yorumlamayı ve analiz etmeyi kapsamaktadır. Görsel okuma
sorularını çözerken şunlara dikkat etmeliyiz:
• Görsel okuma sorularında verilen görseller bir bütün olarak incelenmelidir.
• Paragrafta anlatılanlardan yola çıkarak görsele ulaşmamız istenen sorularda ayırt edici ifadelerin altını çizmeliyiz.
• Görseldeki yazı veya sloganların vermek istediği mesaja dikkat etmeliyiz.
• Görseli yorumlamamızı isteyen sorularda görselin ne anlattığını, ne anlatmaya çalıştığını belirlemeliyiz.
Örnek:
Örnek:
Kübizm, 20. yüzyılda ortaya çıkarak resim sanatında büyük değişimler meydana getirmiş bir akımdır. Bu akımın etkisindeki
sanatçılar bir şeyi doğrudan resmetmek yerine onun değişik kısımlarının görüntülerini bir araya getirerek yeni bir tarz ortaya
koymuşlardır. Bir kişiyi veya objeyi resmederken kendilerince önemli ve güzel buldukları parçaları, geometrik yapılarını öne
çıkararak şekillendirmişlerdir. Bu akımın en önemli temsilcilerinden biri Pablo Ruiz Picasso’dur.
Bu parçaya göre aşağıdakilerden hangisi kübizm akımının etkisiyle oluşturulmuş bir eser olamaz?
A) B)
C) D)
Çözüm:
Çözüm:
Sorunun öncülünü okuduğumuzda, kübizm akımının etkisindeki bir sanatçının farklı parçaları bir araya getirerek yeni bir tarz
ortaya koyması gerektiğini anlıyoruz. Bunu yaparken de görsellerin geometrik yapılarını ön plana çıkarmaları gerekiyor. Bu
ayırt edici özelliklerden yola çıkarsak A, B ve D seçeneğindeki görsellerin farklı parçalardan meydana geldiğini ve geometrik
yapıların ön plana çıkarıldığını yani kübizm akımının etkisinde oluşturulduğunu görüyoruz. C seçeneğindeki görsel bu özellik-
leri taşımadığı için cevabımız C seçeneği olur.
297