Page 17 - LGS TÜRKÇE SB
P. 17
TEST 6 SÖZ GRUPLARINDA ANLAM - 1 1. BÖLÜM
1. Okullar kapanır kapanmaz köye giderdik. Gündüzleri 4. I. Topraklarımız kuraklık nedeniyle yıldan yıla verim-
doyasıya oynardık. Akşam oldu mu ninemin etrafına sizleşiyor.
toplanırdık. Ninem, su katılmamış Türkçesiyle bize öyle II. Dedemler yıllar önce gelip bu topraklara yerleş-
güzel masallar, hikâyeler anlatırdı ki çıt çıkarmadan din- mişler.
lerdik onu.
III. Yıllar yılı içimde biriktirdiğim her şeyi bu kitaba
Bu parçada geçen “su katılmamış” sözüyle anlatıl- yazdım.
mak istenen aşağıdakilerden hangisidir?
IV. İnsanın yıllardan beri havasını soluduğu şehri terk
A) Kendine özgü durumu koruyan, bozulmamış etmesi çok zordur.
B) Yapmacıklıktan ve sıkıcılıktan uzak Numaralanmış cümlelerden hangi ikisindeki altı
C) Komik unsurlar içeren, eğlendiren ve çekici çizili sözler anlamca birbirine en yakındır?
D) Kuru ve tekdüze bir niteliğe sahip A) I ve II B) I ve III
C) II ve IV D) III ve IV
5. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde deyim, açıklama-
2 . Aşağıdakilerden hangisinde “herhangi bir sebeple sıyla birlikte kullanılmamıştır?
ne yapacağını bilememek, çok şaşırmak” anlamında A) Komutanın konuşması askerlere cesaret verdi, on-
bir deyim kullanılmıştır?
ları yüreklendirdi.
A) Ahmet, daha önce görmediği bu büyük şehirde su- B) Mehmet Ağa, misafirlerini baş üstünde tutar, onları
dan çıkmış balığa döndü.
çok iyi ağırlardı.
B) Babam, evde son olanları da duyunca açtı ağzını, C) Takım, son maçında yenildi; şampiyonluk yolunda
yumdu gözünü.
ağır bir yara aldı.
C) Geçen sene bir parça Fransızca öğrenebilmek için D) Bu mahalleden taşınmayı aklına koymuş, kesin
akla karayı seçtim.
olarak karar vermişti.
D) El bebek gül bebek büyüyen bu çocuk hiçbir vakit
zora gelemez.
6. Hayat yükü ağırdır çoğu kez. İnsan bu yükü bir kez
sırtlandı mı bir daha bırakması mümkün olmaz yolun
3. Kendi davranışlarımızı düzeltip çocuklara örnek olma- sonuna değin. Bir o yana bir bu yana çarpa çarpa iler-
dığımız sürece verdiğimiz öğütlerle okyanusa kâğıttan lerken tecrübe kazanır. Yere sağlam basmanın ne
gemiler salmaktan öteye gidemeyiz. Unutulmamalıdır demek olduğunu öğrenir. Bu yolculukta tökezleme-
ki çocuklar sözlerimizden çok davranışlarımızı örnek mek ya yolun sonuna gelmiş olanların nasihatlerini
alırlar. dinlemek ya da başkalarının yürüyüşünü gözlemleyip
Bu parçadaki “okyanusa kâğıttan gemiler salmak” ibret almakla olur.
sözüyle anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangi- Bu metinde altı çizili söz öbeğinin cümleye kattığı
sidir? anlam aşağıdakilerden hangisidir?
A) Derin etkiler bırakmak A) Doğruyu bulamamak, yanlış yollara sapmak
B) Boş bir çaba içinde olmak B) Başarılar elde etmek
C) Kendini ifade edememek C) Başkalarına zarar vermek
D) Zahmetli işlerle uğraşmak D) Zor durumlara, sıkıntılara düşmek
15

