Page 77 - 7..SINIF TEMEL KİTAP TÜRKÇE
P. 77

3. Bölüm                                                                             7. Sınıf Türkçe

                                         PARAGRAFIN KONUSU / ANA DÜŞÜNCESİ



                                                                Örnek:
          Belli bir duygu, düşünce, durum ya da olayı anlatmak için bir   Örnek:
          araya getirilmiş cümle topluluğuna paragraf denir. Her pa-  Anne babalar çocuklarına karşı zaman zaman aşırıcı koruma-
          ragraf kendi başına bir metin olduğu için paragrafın konusu,   cı davranıyor. Çocuğun okul çantasını hazırlamak, giyebildi-
          ana düşüncesi ve yardımcı düşünceleri vardır.         ği hâlde kıyafetlerini giydirmek, kendi yiyebilecek yaştayken
                                                                yemeğini  yedirmek,  düşmesine,  koşmasına  ve  deneyimle-
                                                                mesine engel olmak, çocukların hata yapmasına izin verme-

          1. Paragrafın Konusu                                  mek, çocuğa en ufak bir sorumluluğu vermekten kaçınmak,
          Konu; üzerinde durulan duygu, düşünce, olay veya durum-  doymadığını düşünüp daha fazla yemek yedirmeye çalışmak
          dur. Bir paragrafta konuyu belirlemek için “Bu paragrafta an-  gibi  aşırı  korumacı  davranışlarda  bulunuyorlar.  Hâlbuki  bu
          latılmak istenen nedir?” sorusunun cevabını aramalıyız. Eğer   aşırı  korumacı  tavır  çocukların  ruhsal  ve  fiziksel  gelişimini
          incelediğimiz metin bir şiir ise o zaman şiire “Bu şiire hâkim   olumsuz etkilerken bir yandan da onları mücadeleden yok-
          olan duygu nedir?” sorusunu yöneltmeliyiz.            sun, kırılgan bireylere dönüştürüyor. Bu nedenle anne baba-
                                                                ların  çocuklarını  korumak,  onların  gelişimini  sağlıklı  şekilde
                                                                sürdürebilmeleri  için  aşırı  korumacı  tavırdan  uzaklaşması
          Örnek:                                                gerekiyor.
          Örnek:
          Öğrencilerin, Türkçe dersini yalnızca bir “ders” olarak gör-
                                                                Çözüm:
          meleri elbette büyük bir yanlış. Çünkü Türkçe dersi, her şey-  Çözüm:
          den önce, sözlü ve yazılı olarak kullandığımız dili doğru öğ-  Bu  paragrafta  anne  ve  babaların  çocuklarına  karşı  zaman
          renmemizi sağlar. Kişinin zihin ve gönül coğrafyasını ayıklar,   zaman aşırı korumacı davrandığı ve bu davranışın çocukla-
          arındırır, zenginleştirir. Diğer derslerde öğreneceğimiz bilgi-  rın gelişimini olumsuz etkilediği dile getiriliyor. Buradan ha-
          lere zemin hazırlar ve onların belleğimizde kalmasına katkıda   reketle  bu  metnin  ana  düşüncesini  “Çocuklara  karşı  anne
          bulunur.                                              babaların aşırı korumacı tavır takınmaması gerekir.” şeklinde
                                                                özetleyebiliriz.



          Çözüm:
          Çözüm:                                                Etkinlik-1
          Bu paragrafın konusunu bulmak için paragrafta neden söz   Aşağıdaki paragrafın ana düşüncesini bulup verilen boş-
          edildiğini tespit etmemiz gerekir. Verilen paragrafta Türkçe   luğa yazınız.
          dersinin işlevinden ve öğrenciye sağladığı katkılardan bah-  Korku, bir  duygu  da  olsa  biliyoruz  ki bu  duygunun fiziksel
          sediliyor. Bu nedenle bu paragrafın konusu “Türkçe dersinin   sonuçları var. Peki, korkunca bedenimize neler oluyor? Bir
          işlevi ve öğrenciye katkıları”dır, diyebiliriz.       insan büyük bir tehlikeyle ya da korku verici bir olayla karşı-
                                                                laşınca bedeni otomatik olarak kendini savunmaya hazırlıyor.
                                                                Kalp ritmimiz hızlanıyor, kan basıncımız artıyor, kanımızda-

          2. Paragrafın Ana Düşüncesi                           ki şeker miktarı yükseliyor, göz bebeklerimiz büyüyor, ışığa
          Ana düşünce, paragrafın yazılış amacıdır. Yazarın paragrafta   karşı duyarlılığımız artıyor. Tüm bu etkiler oluştuğunda “sa-
          okura  iletmek  istediği  mesaja  veya  paragraftan  çıkarılacak   vaş ya da kaç” mekanizmamız devreye giriyor.
          sonuca ana düşünce denir. Ana düşünce paragrafta anlatı-
          lanların tamamını kapsar ve bir yargı bildirir. Bazı paragraf-
          larda ana düşünce giriş bölümünde, bazı paragraflarda so-  Ana düşünce: .......................................................................
          nuç bölümünde, bazı paragraflarda ise paragrafın tamamına   ...............................................................................................
          sindirilerek verilir. Bir paragrafta ana düşünceyi bulmak için   ...............................................................................................
          “Yazar paragrafı hangi amaçla yazmıştır?”, “Yazarın iletmek   ...............................................................................................
          istediği mesaj nedir?” sorularının cevabını aramamız gerekir.  ...............................................................................................

                                                                                                               75
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82