Page 77 - 7..SINIF TEMEL KİTAP TÜRKÇE
P. 77
3. Bölüm 7. Sınıf Türkçe
PARAGRAFIN KONUSU / ANA DÜŞÜNCESİ
Örnek:
Belli bir duygu, düşünce, durum ya da olayı anlatmak için bir Örnek:
araya getirilmiş cümle topluluğuna paragraf denir. Her pa- Anne babalar çocuklarına karşı zaman zaman aşırıcı koruma-
ragraf kendi başına bir metin olduğu için paragrafın konusu, cı davranıyor. Çocuğun okul çantasını hazırlamak, giyebildi-
ana düşüncesi ve yardımcı düşünceleri vardır. ği hâlde kıyafetlerini giydirmek, kendi yiyebilecek yaştayken
yemeğini yedirmek, düşmesine, koşmasına ve deneyimle-
mesine engel olmak, çocukların hata yapmasına izin verme-
1. Paragrafın Konusu mek, çocuğa en ufak bir sorumluluğu vermekten kaçınmak,
Konu; üzerinde durulan duygu, düşünce, olay veya durum- doymadığını düşünüp daha fazla yemek yedirmeye çalışmak
dur. Bir paragrafta konuyu belirlemek için “Bu paragrafta an- gibi aşırı korumacı davranışlarda bulunuyorlar. Hâlbuki bu
latılmak istenen nedir?” sorusunun cevabını aramalıyız. Eğer aşırı korumacı tavır çocukların ruhsal ve fiziksel gelişimini
incelediğimiz metin bir şiir ise o zaman şiire “Bu şiire hâkim olumsuz etkilerken bir yandan da onları mücadeleden yok-
olan duygu nedir?” sorusunu yöneltmeliyiz. sun, kırılgan bireylere dönüştürüyor. Bu nedenle anne baba-
ların çocuklarını korumak, onların gelişimini sağlıklı şekilde
sürdürebilmeleri için aşırı korumacı tavırdan uzaklaşması
Örnek: gerekiyor.
Örnek:
Öğrencilerin, Türkçe dersini yalnızca bir “ders” olarak gör-
Çözüm:
meleri elbette büyük bir yanlış. Çünkü Türkçe dersi, her şey- Çözüm:
den önce, sözlü ve yazılı olarak kullandığımız dili doğru öğ- Bu paragrafta anne ve babaların çocuklarına karşı zaman
renmemizi sağlar. Kişinin zihin ve gönül coğrafyasını ayıklar, zaman aşırı korumacı davrandığı ve bu davranışın çocukla-
arındırır, zenginleştirir. Diğer derslerde öğreneceğimiz bilgi- rın gelişimini olumsuz etkilediği dile getiriliyor. Buradan ha-
lere zemin hazırlar ve onların belleğimizde kalmasına katkıda reketle bu metnin ana düşüncesini “Çocuklara karşı anne
bulunur. babaların aşırı korumacı tavır takınmaması gerekir.” şeklinde
özetleyebiliriz.
Çözüm:
Çözüm: Etkinlik-1
Bu paragrafın konusunu bulmak için paragrafta neden söz Aşağıdaki paragrafın ana düşüncesini bulup verilen boş-
edildiğini tespit etmemiz gerekir. Verilen paragrafta Türkçe luğa yazınız.
dersinin işlevinden ve öğrenciye sağladığı katkılardan bah- Korku, bir duygu da olsa biliyoruz ki bu duygunun fiziksel
sediliyor. Bu nedenle bu paragrafın konusu “Türkçe dersinin sonuçları var. Peki, korkunca bedenimize neler oluyor? Bir
işlevi ve öğrenciye katkıları”dır, diyebiliriz. insan büyük bir tehlikeyle ya da korku verici bir olayla karşı-
laşınca bedeni otomatik olarak kendini savunmaya hazırlıyor.
Kalp ritmimiz hızlanıyor, kan basıncımız artıyor, kanımızda-
2. Paragrafın Ana Düşüncesi ki şeker miktarı yükseliyor, göz bebeklerimiz büyüyor, ışığa
Ana düşünce, paragrafın yazılış amacıdır. Yazarın paragrafta karşı duyarlılığımız artıyor. Tüm bu etkiler oluştuğunda “sa-
okura iletmek istediği mesaja veya paragraftan çıkarılacak vaş ya da kaç” mekanizmamız devreye giriyor.
sonuca ana düşünce denir. Ana düşünce paragrafta anlatı-
lanların tamamını kapsar ve bir yargı bildirir. Bazı paragraf-
larda ana düşünce giriş bölümünde, bazı paragraflarda so- Ana düşünce: .......................................................................
nuç bölümünde, bazı paragraflarda ise paragrafın tamamına ...............................................................................................
sindirilerek verilir. Bir paragrafta ana düşünceyi bulmak için ...............................................................................................
“Yazar paragrafı hangi amaçla yazmıştır?”, “Yazarın iletmek ...............................................................................................
istediği mesaj nedir?” sorularının cevabını aramamız gerekir. ...............................................................................................
75

