Page 130 - 7. SINIF TK  SOSYAL BİLGİLER
        P. 130
     Test-4
                                                        IŞIN EHLI INSAN YETIŞTIRMEK
          1.                                                    3.   ‘‘Ahi Evran, 1171 yılında Horasan şehrinin Hoy kasaba-
               Medreselerin  tarihteki  önemini  doğru  anlayabil-  sında  doğmuştur.  Başlangıçta  bir  demircinin  yanında
               mek için bu kurumlarda hangi derslerin verildiğine   çalışmaya başlamış daha sonra ise debbağlık (dericilik)
               bakmak  gerekir.  Birçok  insanın  din  odaklı  kurum   sanatıyla  uğraşmış  ve  bu  sanat  kolunun  gelişmesinde
               olduğunu düşündüğü medreselerde aslında tıptan       önemli rol oynamıştır. 1206 yılında Anadolu’ya gelmiş,
               felsefeye, matematikten dile kadar  birçok ders var-  Konya  ve  Kayseri’de  dericilikle  uğraşmış  sonra  Kırşe-
               dır. Vakıfların desteğiyle ayakta olan bu kurumlar,   hir’e gelerek Ahi teşkilatını kurmuştur. 1260 yılında Kır-
               insanlar arasında dayanışma sağlamaktadır.  Top-     şehir’de vefat etmiştir.’’
               lumla  ilgili  ortak  fikirlerin  ve  değerlerin  güçlenme-     Adnan GÜLERMAN, Sevda TAŞTEKİL, Ahi Teşkilatının
               sinde yardımcı olmaktadır. Aynı zamanda da birçok             Türk Toplumunun Sosyal ve Ekonomik Yapısı
               devlet görevlisi bu medreseler sayesinde yetişmiş,                          Üzerindeki Etkileri, ss. 26-27
               önemli hizmetler vermişlerdir.                       Metne göre Ahi Evran’ın;
                                                                     I. Çok yönlülük,
                                                                    II. Üretkenlik,
              Buna göre medreselerin işlevleri ile ilgili;
                                                                    III. Liderlik
              I. Eğitim verme,
                                                                    özelliklerinden hangilerine sahip olduğu söylenebi-
              II. Toplumsal huzura katkı sağlama,
                                                                    lir?
             III. Devletin ekonomik olarak gelişmesini sağlama
                                                                    A) I ve II               B) I ve III
             özelliklerinden hangilerine sahip olduğu söylenemez?
                                                                    C) II ve III             D) I, II ve III
             A) Yalnız I               B) Yalnız III
             C) I ve II                D) I ve III
          2.  Osmanlı  Devleti’nde  II.  Murad  zamanında  Edirne’de
             temeli atılan, sonrasında da Fatih Sultan Mehmet Dö-
             nemi’nde İstanbul’da inşa edilen Enderun Mektebi, Os-
             manlı  tarihi için  büyük bir öneme sahiptir.  Bu mektep-  4.  Küçük yaşta meslek edindirme işlevi altında kurulan Ahi-
             te birçok çocuk ders  almakta ve sonrasında devletin   lik teşkilatının kökeni Türkiye Selçuklu Devleti’ne kadar
             ihtiyaç  duyduğu  noktalarda  devlete  hizmet  vermekte-  uzanır. Günümüzün esnaf odalarına da benzetilebilecek
             dir. Saray içinde bir okul işlevi gören mektepte, dersler   bu teşkilata katılabilmek için küçük yaşta olmak gerekir.
             Türkçedir. Resim, şiir, müzik gibi alanlarda ise öğrenci-  Yamaklık  ve  çıraklık  eğitimi  toplam  beş  yıldır.  Seçilen
             ler sanatçılardan dersler alarak becerilerini geliştirmek-  kişi bu süreyi tamamladıktan sonra kalfalığa yükselir ve
             tedir.                                                 mesleğine başlatılır. Böylece de ustalığın yolu da açılmış
             Buna göre Enderun Mektebi ile ilgili,                  olur.
              I. Sadece saray halkının cocuklarına eğitim verilmekte-     Metne göre Ahilik teşkilatı ile ilgili olarak aşağıdaki
                                                                    yargılardan hangisine ulaşılamaz?
                dir.
              II. Fatih Sultan Mehmet Dönemi’nde İstanbul’da yapıl-  A)  Yamaklık, çıraklık eğitimlerini tamamlayan kişiler us-
                mıştır.                                               talığa geçiş yapabilirler.
             III. Farklı alanlarda eğitim verilmektedir.            B)  Geçmişi Türkiye Selçuklu Devleti’ne kadar uzanır.
             yargılarından hangilerine ulaşılabilir?                C)  Yamaklık ve çıraklık eğitimini tamamlayan çocuklar
             A) Yalnız I               B) Yalnız III                  ustalığa yükselebilir.
             C) I ve II                D) II ve III                 D)  Günümüzde de varlığını sürdürmektedir.
                                                                                                               159





