Page 128 - 7. SINIF TK  SOSYAL BİLGİLER
        P. 128
     5. ÜNİTE                                                                             SOSYAL BİLGİLER
                                              İŞİN EHLİ İNSAN YETİŞTİRMEK
                                               Geçmişten günümüze Türk toplumunda meslek eğitimine önem verilmiş, mes-
             Medrese:  Osmanlı’da  en  yaygın   lek edinme ve meslek etiği kazandırmada rol oynayan kurumlar oluşturmuştur.
             eğitim kurumu olup, yükseköğre-
             tim  düzeyinde  eğitim  verilen  ku-
             rumlardır.
             Ahilik teşkilatı: Ahi Evran tara-
             fından kurulmuş esnaf ve zanaat-
             kar birliğidir.
                                            Medrese
                                            - Dinî eğitimin yanında pozitif bilimler de okutulmuştur.
            Günümüzde  örgün  ve  yaygın
            eğitim  yoluyla  mesleki  eğitim   Enderun Mektebi
            verilmektedir.  Mesleki  eğitim    - II. Murat Dönemi’nde devlet yöneticisi, nitelikli asker ve memur yetiştir-
            ile, iyi vatandaş ve nitelikli insan   mek için kurulmuştur.
            gücü yetiştirilmektedir.
                                               - Devşirme sistemiyle toplanan yetenekli çocuklar eğitim görmüştür.
                                                 Ahilik (Lonca) Teşkilatı
                                                 - 13. yüzyılda Anadolu’da ortaya çıkmış ve Lonca Teşkilatı’na dönüşerek
             Osmanlı  Devleti’nde  ilk  medrese
             Orhan Bey tarafından kurulmuş-      20. yüzyıla kadar varlığını devam ettirmiştir.
             tur.                                - Usta-çırak ilişkisine dayanan, meslek eğitimi ve meslek etiği kazandıran
                                                 kurumlardır.
                                               Meslek Okulları
                                               - Tanzimat Dönemi’nden sonra mesleki eğitim veren okullar açılmıştır. Bun-
                                               lardan bazıları,
                                               - Askerî Baytar Mektebi (Hayvancılık)
                                               - Ziraat Talimhanesi (Tarım)
            Osmanlı Enderun Mektebi
                                               - Sanayi Nefise Mektebi (Sanat)
                                               - Posta ve Telgraf Mektebi Âlisi (Haberleşme)
                                               - Orman Mektebi Âlisi (Ormancılık)
                                             Cumhuriyet Döneminde Mesleki Eğitim
                                             Cumhuriyet’in ilk yıllarında eğitime büyük önem verilmiş ve 1934’te mesleki
                                             eğitim planı hazırlanmıştır. Çıraklık okulları, sanat okulları, akşam sanat okulları,
                                             mühendis okulları faaliyet göstermiştir. Bu alandaki eğitim, Millî Eğitim Bakan-
                                             lığının görev kapsamına alınmıştır.
             Osmanlı Ahilik Teşkilatı
                                                                                                               157





