Page 17 - 6_SOSYAL_TK
P. 17
Kır Çicekleri Gibiyiz Rengârenk Test-2
6SOSTK-003
1. Ön yargı; kişinin bir durum, olay, kişi, mekân, yemek 3. Yaşamdan Bir Öykü
vb. hakkında tanımadan peşin hüküm vermesidir. Bu “Yürürken, kâğıt toplarken, sabahtan akşama bitap
yargılar olumlu ya da olumsuz olabilir, sosyal ilişkilere düşene kadar çalışırken hep yüzlerini seyrediyorum
zarar verebilir, başkalarının düşüncelerini iyi ya da kötü insanların. Okumak için kitap aldığım kitapçılar bile ön
yönde etkileyebilir. Bu nedenle hangi konuda olursa yargılı bana, diyor 19 yaşındaki genç. Kâğıt toplayarak
olsun kişiyi tanımadan, bir yemeği denemeden, bir yeri annesi ile üç kardeşini geçindiriyor. Sonra annesi de
görmeden, olayı iyice anlamadan peşin hükümlü olma- hayatını kaybediyor. O ise hâlâ Ankara’da kâğıt topla-
malıyız. Yemeği görür görmez “Bu yemek çok kötü yarak hayatını sürdürüyor. Okumayı çok seven genç,
seyyar kitapçıdan kitaplar alarak kendini geliştiriyor.
görünüyor, yemek istemiyorum.” demeden önce, çata-
Genç adamı en çok üzen şeylerden biri de kâğıt topla-
lı elimize alıp yemeğin tadına bakmalı ve yemeği öyle
dığı arabanın yanında kitap okuduğu zamanlarda,
yorumlamalıyız.
insanların ona bakışı.”
Buna göre ön yargının hayatımıza etkileri ile ilgili,
Genel ağ haberi
I. Bir konu hakkında doğru değerlendirme yapmamızı Haberde anlatılan durumla ilgili,
engeller.
I. Ön yargılı davranışlar, insanların üzülmelerine neden
II. İnsanlarla olan sosyal ilişkilerimizin bozulmasına yol olabilir.
açabilir. II. İnsanlar hakkında ön yargılı olmak yerine onları tanı-
III. Karşılaştığımız olayları objektif olarak değerlendir- maya çalışmalıyız.
memizi engeller. III. Bir konu hakkında yeterince bilgi sahibi olmamamız
yargılarından hangilerine ulaşılabilir? ön yargının ortaya çıkmasında etkilidir.
yargılarından hangilerine ulaşılabilir?
A) Yalnız I B) Yalnız II
C) II ve III D) I, II ve III A) Yalnız I B) Yalnız II
C) II ve III D) I, II ve III
4. Farklılıklar zenginliktir. Bir milleti oluşturan, birbirimizi
2. Toplumda birçok insan ön yargılı tutum ve davranış
tamamlayan renklerdir. Ayrıca dil, din, mezhep, cinsi-
sergileyebilir. Kişi, düşüncelere, değerlere, gruplara,
yet, etnik köken vb. farklılıklar insanların dışlanması,
nesnelere kısacası her şeye karşı ön yargı barındırabilir. kötü muamele görmesi için bir neden olmamalıdır. Kişi
En tehlikelisi de ön yargı geliştirme potansiyeli yüksek bakış açısını bu yönde geliştirirse her zaman çevresiyle
olan kişilerin toplumsal hizmet temelli işlerde çalışma- daha iyi iletişim kurar ve daha medeni bir tavır sergile-
sıdır. Örneğin belli bir giyim tarzına karşı olan biri öğret- miş olur. Mesela bir öğretmenin öğrencilerinin hepsine
men olduğunda öğrencileri arasında ayrımcılık yapabi- aynı tavır ve hoşgörüyle yaklaşması gerekir. Çünkü
lir. Bu ayrımcılıktan en büyük zararı önce kendisi sonra sahip oldukları kültürel farklılıklar nedeniyle hiçbir
da toplumsal birlik görür. çocuk diğerinden üstün değildir.
Buna göre ön yargı ile ilgili aşağıdaki yargılardan Buna göre,
hangisine ulaşılamaz? I. Öğretmenlik toplumsal yapıyı güçlendiren en önemli
mesleklerden biridir.
A) Günümüzde ön yargıların toplumdaki etkisi giderek
II. Hiç kimse doğuştan getirdiği özellikleri nedeniyle bir
azalmaktadır.
diğerinden üstün değildir.
B) Ön yargılar doğru karar vermeye ve empati kurmaya
III. Hiç kimse konuştuğu dil nedeniyle ait olduğu grup-
engel olmaktadır. tan dışlanmamalıdır.
C) Ön yargıları etkileyen farklı unsurlar vardır. yargılarından hangilerine ulaşılabilir?
D) Ön yargılı davranış çözülmezse toplumda ayrışma
A) Yalnız I B) I ve II
gerçekleşir.
C) I ve III D) II ve III
15

