Page 138 - 8.SINIF TEMEL KİTAP TÜRKÇE
P. 138

12. Bölüm                    Grafik ve Tablo Okuma



            Grafik ve Tablo Okuma
            Tablo ve grafikler; bir olayın, niceliğin çeşitli durumlarını göstermeye ya da birkaç şey arasında karşılaştırma yapmaya yara-
            yan şekillerdir. Tablo ve grafik okuma sorularında bazı verilerin yorumlanması istenmektedir. Bu tür soruları çözerken şunlara
            dikkat etmeliyiz:
            •  Tablo ve grafiklerde verilen rakamları, bilgileri kendi yorumumuzu katmadan değerlendirmeliyiz.
            •  Grafik ve tablolardaki açıklayıcı ifadelere dikkat etmeliyiz.
            •  Tablo ya da grafikte verilen rakamların, bilgilerin neyi ifade ettiğine dikkat etmeliyiz.


             Örnek:
             Örnek:
            Aşağıdaki grafikte bir okulun 8. sınıflarının Türkçe, matematik ve fen bilimleri derslerindeki yazılı ortalamaları verilmiştir.


                           100
                            80
                                                                                            Türkçe
                            60
                                                                                            Matematik
                            40
                            20                                                              Fen Bilimleri
                             0
                                    8A         8B         8C        8D         8E
              Bu grafikten hareketle aşağıdaki sonuçlara ulaşabiliriz.
            •  8A sınıfının Türkçe dersi ortalaması ile 8B sınıfının matematik ortalaması eşittir.
            •  8D sınıfındaki tüm öğrenciler matematik dersinden 100 almıştır.
            •  Türkçe dersi ortalaması en yüksek olan sınıf 8E’dir.
            •  8C sınıfının Türkçe dersi ortalaması ile fen bilimleri dersi ortalaması aynıdır.
            •  8B sınıfının fen bilimleri dersi ortalaması, Türkçe ve matematik dersi ortalamasından yüksektir.
            •  Beş sınıfın da Türkçe dersi ortalaması 50 puanın üzerindedir.
              Bu grafikten hareketle aşağıdaki sonuçlara ulaşılamaz.
            •  8C sınıfından hiçbir öğrenci Türkçe yazılısından 100 almamıştır.
            •  Okulun en kalabalık sınıf 8A sınıfıdır.
            •  8B sınıfının en sevdiği ders fen bilimleri dersidir.
            •  8D sınıfının en başarısız olduğu ders fen bilimleri dersidir.
            •  8E sınıfı okulun en başarılı ikinci sınıfıdır.
            •  Bu okulda beşten fazla sekizinci sınıf şubesi vardır.
            Aşağıdaki çizelgede Ankara’dan Eskişehir’e giden bazı trenlerin gün içerisindeki sefer saatleri ve durakları verilmiştir.



                  Tren  Ankara   Sincan    Polatlı  Eskişehir   Bu tablodan hereketle,
                  No.    Kalkış  Durağı    Durağı    Varış      •  91051 no.lu trenin Ankara’dan kalkış saati 06.30’dur.

              1  91051   06.30    06.48    07.08     07.56      •  91057 no.lu tren, 18.08’de Sincan’daki durağa ulaşır.
                                                                •  91059 no.lu tren, 21.23’te Polatlı’daki durağa ulaşır.
              2  91053   10.45    11.03    11.23     12.11
                                                                •  91055 no.lu tren, Polatlı durağına 91053 no.lu trenden 4 saat
              3  91055   15.30    15.48    16.08     16.56        45 dakika sonra ulaşır.
                                                                  vb. sonuçlarına ulaşabiliriz.
              4  91057   17.50    18.08    18.28     19.16

              5  91059   20.45    21.03    21.23     22.11

            306
   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143