Page 142 - 8.SINIF TEMEL KİTAP FEN BİLİMLERİ
P. 142
Test-5 Elektrik Enerjisinin Dönüşümü TK FEN456
1. Türkiye’de 2010 yılı itibariyle elektrik enerjisi üretimin- 2. Aşağıda bir güç santralinin çalışma aşamaları göster-
de kullanılan kaynakları ve bu kaynaklardan elde edilen ilmiştir.
elektrik üretim oranını gösteren grafik aşağıda verilmiştir.
Termik - diğer Jeotermal 1 Yakıt kazanında fosil yakıt yakılır.
İthal kömür 7,3 TWh 0,7 TWh
22,9 TWh %3,2 %0,3
%10,0 Hidrolik- 2 Oluşan ısı yakıt kazanının üzerine konulan
barajlı buhar kazanının ısınmasını sağlar.
42,3 TWh
%18,5 Su kazanındaki su buharlaşarak buhar
3 borusu ile türbine gönderilir.
Hidrolik-
akarsu
Doğalgaz 4,7 TWh 4 Su buharı türbini döndürür.
102,1 TWh %2,1
%44,7 Linyit Rüzgâr
38,6 TWh 4,7 TWh 5 Türbindeki hareket şaft yardımıyla motora
%16,9 %2,1 aktarılır.
Enerji üretiminde kullanılan kaynaklar incelendiğin- Motorda hareket enerjisi elektrik enerjisine
de, 6 dönüştürülür.
I. Enerji üretiminde yenilenebilir enerji kaynakları daha
az kullanılmaktadır. Çalışma aşamaları verilen model aşağıdaki güç
II. Elektrik üretiminde fosil yakıtlardan sonra en fazla santrallerinden hangisine ait olabilir?
hidrolik enerji kullanılmaktadır. A) Jeotermal Enerji Santrali
III. Elektrik üretiminde ülke dışından getirilen enerji kay- B) Nükleer Santral
nakları da kullanılmaktadır. C) Termik Santral
yorumlarından hangisi yapılabilir? D) Hidroelektrik Santral
A) I ve II B) I ve III
C) II ve III D) I, II ve III
3. Elektrikli araç denildiğinde bir elektrik motoru ile hareketi sağlanan her türlü tekerlekli araçlar akla gelir. Bu araçlarda ba-
taryadan alınan elektrik enerjisi bir elektrik motoru ile mekanik enerjiye çevrilir. Bu mekanik enerji tekerleklere aktarılarak
hareket sağlanır. Elektrikli araçlar ihtiyaçları olan enerjiyi şarj istasyonlarından elde ederler.
Aşağıda elektrikli araba modeli ve şarj edilmesi için kurulan şarj istasyonu modelleri verilmiştir.
Elektrik üreten
güç santralleri
Motor
Elektrikli Şarj
araç istasyonu
Bataryalar
Enerji İstasyonu Elektrikli Araç Modeli
Elektrikli aracın ihtiyacı olan enerjinin farklı yollarla elde edilmesiyle ilgili,
I. Araç tavanlarına yerleştirilebilecek güneş pillerinin kullanılması,
II. Yandığı zaman açığa çıkan enerji miktarının fazla olduğu fosil yakıtların kullanılması,
III. Aracın hareketi sırasında oluşacak hava hareketini, elektrik enerjisine dönüştürebilen mini rüzgâr tribünlerinin kullanıl-
ması
önerilerinden hangileri daha çevreci ve ekonomik bir yöntemdir?
A) Yalnız I B) Yalnız III C) I ve III D) I, II ve III
306