Page 53 - 7. SINIF TK SOSYAL BİLGİLER
P. 53

2. ÜNİTE                                                                             SOSYAL BİLGİLER

                                                   AVRUPA’DA UYANIŞ - I




                                            Coğrafi Keşiflerin Nedenleri
            Coğrafi keşifler, 15. ve 16. Yüzyıl-
            larda Avrupalıların yeni kıtalar ve   à  İpek ve Baharat Yolu gibi önemli ticaret yollarının Müslümanların eline geçmesi.
            ticaret  yolları  bulmasına  coğrafi   à  Avrupalıların doğunun zenginliklerine ulaşmak istemesi
            keşifler denilmektedir.        à  Gemicilik tekniklerinde ilerlemeler yaşanması
            Rönesans;  yeniden  doğuş  anla-  à  Cesur gemicilerin yetişmesi
            mına gelmektedir. 15. ve 16. yüz-  à  Pusulanın kullanılması ve geliştirilmesi
            yıllarda  Avrupa’da  bilim,  sanat,   à  Coğrafya bilgisinin artması
            edebiyat  ve  mimari  alanlarında
            meydana  gelen  gelişmelere veri-  à  Avrupalıların Hristiyanlığı yayma isteği
            len addır.                       Sonuçları
            Reform;  düzeltme,  yenilenme   à  Hristiyanlık yayılmıştır.
            anlamına  gelir.  16.  yüzyılda  Ka-
            tolik  Kilisesi’nde  Martin  Luther   à  Yeni ticaret yolları bulunmasıyla İpek ve Baharat Yollarının önemi azalmıştır.
            (Martin  Luthar)  öncülüğünde   à  Dünyanın yuvarlak olduğu ispatlanmış böylece kiliseye duyulan güven sarsılmıştır.
            başlayan yenileşme hareketlerine   à  Yeni bitki ve hayvan türleri öğrenilmiştir.
            reform denir.                  à  Keşfedilen yerler Avrupalılar tarafından sömürge hâline getirilmiştir.
            Avrupa’da  17  ve  18.  yüzyılları   à  Sömürge topraklarından elde edilen değerli madenler Avrupa’ya taşınmıştır.
            kapsayan,  bilimsel,  sanatsal  ge-
            lişmeleri  ve  yenilikleri  barındıran
            döneme, Aydınlanma Çağı denil-
            mektedir.
                                               Rönesansın Nedenleri
                                           à  Coğrafi keşiflerle birlikte zenginleşen burjuva sınıfının sanat ve bilime destek ver-
                                              mesi
                                           à  Kâğıt ve matbaanın yaygınlaşması ile bilginin yayılması
                                           à  İstanbul’un fethinden sonra İtalya’ya giden bilim insanlarının önemli çalışmalar ger-
            Coğrafi keşifler ile Avrupa zengin-  çekleştirmesi
            leşmiş, kültür ve sanat hareketleri   à  Avrupalıların önemli İslami eserleri kendi dillerine çevirmeleri
            desteklenmiştir.  Bu  durum  Avru-
            pa’da  Rönesans’ın  başlamasına   Sonuçları
            zemin oluşturmuştur.           à  Edebiyat, mimari, bilim ve sanat alanında birçok yeni eser ortaya çıkmıştır.
                                           à  Skolastik düşüncenin yerini bilimsel bilgi almıştır.
                                           à  Kilisenin özellikle bilim ve sanat üzerindeki baskısı azalmıştır.




            ➠   Kilisenin  gücünü  kaybetme-
               ye  başlaması,  reform  hare-   Reformun Nedenleri
               ketine  ortam  hazırlamıştır.  à  Kâğıt ve matbaanın yaygınlaşması ile okuryazar oranının artması
                 Avrupa’da  bilimsel  gelişmele-
               rin önü açılmıştır. Aydınlanma   à  İncil’in farklı dillere çevrilmesinin ve İncil’in asıl içeriğinin öğrenilmesi sonucunda
               Çağı’na zemin hazırlanmıştır.   kiliseye olan güvenin azalması
                                           à  Katolik kilisesinin bozulması
                                           à  Rönesans ile beraber özgür düşünce ortamının yaygınlaşması
                                             Sonuçları
                                           à  Avrupa’da yeni mezhepler ortaya çıkmıştır.
                                           à  Katolik kilisesine ve din adamlarına güven azalmıştır.
                                           à  Kilisenin elinde bulunan topraklar halk tarafından  paylaşılmıştır.
                                           à  Kilisenin elinde bulunan eğitim sistemi laik bir sisteme dönüştürülmüştür.
                                           à  Avrupa’da bilimin ve özgür düşüncenin önündeki dinî engeller ortadan kalkmıştır.

                                                                                                               51
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58