Page 53 - 7. SINIF TK SOSYAL BİLGİLER
P. 53
2. ÜNİTE SOSYAL BİLGİLER
AVRUPA’DA UYANIŞ - I
Coğrafi Keşiflerin Nedenleri
Coğrafi keşifler, 15. ve 16. Yüzyıl-
larda Avrupalıların yeni kıtalar ve à İpek ve Baharat Yolu gibi önemli ticaret yollarının Müslümanların eline geçmesi.
ticaret yolları bulmasına coğrafi à Avrupalıların doğunun zenginliklerine ulaşmak istemesi
keşifler denilmektedir. à Gemicilik tekniklerinde ilerlemeler yaşanması
Rönesans; yeniden doğuş anla- à Cesur gemicilerin yetişmesi
mına gelmektedir. 15. ve 16. yüz- à Pusulanın kullanılması ve geliştirilmesi
yıllarda Avrupa’da bilim, sanat, à Coğrafya bilgisinin artması
edebiyat ve mimari alanlarında
meydana gelen gelişmelere veri- à Avrupalıların Hristiyanlığı yayma isteği
len addır. Sonuçları
Reform; düzeltme, yenilenme à Hristiyanlık yayılmıştır.
anlamına gelir. 16. yüzyılda Ka-
tolik Kilisesi’nde Martin Luther à Yeni ticaret yolları bulunmasıyla İpek ve Baharat Yollarının önemi azalmıştır.
(Martin Luthar) öncülüğünde à Dünyanın yuvarlak olduğu ispatlanmış böylece kiliseye duyulan güven sarsılmıştır.
başlayan yenileşme hareketlerine à Yeni bitki ve hayvan türleri öğrenilmiştir.
reform denir. à Keşfedilen yerler Avrupalılar tarafından sömürge hâline getirilmiştir.
Avrupa’da 17 ve 18. yüzyılları à Sömürge topraklarından elde edilen değerli madenler Avrupa’ya taşınmıştır.
kapsayan, bilimsel, sanatsal ge-
lişmeleri ve yenilikleri barındıran
döneme, Aydınlanma Çağı denil-
mektedir.
Rönesansın Nedenleri
à Coğrafi keşiflerle birlikte zenginleşen burjuva sınıfının sanat ve bilime destek ver-
mesi
à Kâğıt ve matbaanın yaygınlaşması ile bilginin yayılması
à İstanbul’un fethinden sonra İtalya’ya giden bilim insanlarının önemli çalışmalar ger-
Coğrafi keşifler ile Avrupa zengin- çekleştirmesi
leşmiş, kültür ve sanat hareketleri à Avrupalıların önemli İslami eserleri kendi dillerine çevirmeleri
desteklenmiştir. Bu durum Avru-
pa’da Rönesans’ın başlamasına Sonuçları
zemin oluşturmuştur. à Edebiyat, mimari, bilim ve sanat alanında birçok yeni eser ortaya çıkmıştır.
à Skolastik düşüncenin yerini bilimsel bilgi almıştır.
à Kilisenin özellikle bilim ve sanat üzerindeki baskısı azalmıştır.
➠ Kilisenin gücünü kaybetme-
ye başlaması, reform hare- Reformun Nedenleri
ketine ortam hazırlamıştır. à Kâğıt ve matbaanın yaygınlaşması ile okuryazar oranının artması
Avrupa’da bilimsel gelişmele-
rin önü açılmıştır. Aydınlanma à İncil’in farklı dillere çevrilmesinin ve İncil’in asıl içeriğinin öğrenilmesi sonucunda
Çağı’na zemin hazırlanmıştır. kiliseye olan güvenin azalması
à Katolik kilisesinin bozulması
à Rönesans ile beraber özgür düşünce ortamının yaygınlaşması
Sonuçları
à Avrupa’da yeni mezhepler ortaya çıkmıştır.
à Katolik kilisesine ve din adamlarına güven azalmıştır.
à Kilisenin elinde bulunan topraklar halk tarafından paylaşılmıştır.
à Kilisenin elinde bulunan eğitim sistemi laik bir sisteme dönüştürülmüştür.
à Avrupa’da bilimin ve özgür düşüncenin önündeki dinî engeller ortadan kalkmıştır.
51

