Page 21 - 5.Sinif IOKBS
P. 21

10. Ankara’da  bir  ortaokul  öğrencileri,  “El  Ele   12. Göreceli konum, bir yerin çevresindeki diğer
                Daha  Güçlüyüz”  sloganıyla  bir  yardım              yerlerle  ilişkisine  göre  belirlenen  konumu-
                kampanyası  başlattılar.  Öğrenciler,  ihtiyaç        dur. Bu konum bir yerin kıtalara, okyanus-
                sahipleri  için  topladıkları  yiyecek,  giysi  ve    lara, denizlere, boğazlara, ulaşım yollarına,
                kırtasiye malzemelerini mahalledeki ihtiyaç           ticaret rotalarına ve komşu ülkelerine göre
                sahibi  ailelere  ulaştırdılar.  Proje,  okul  yö-    belirlenir.
                netiminin ve velilerin de katılımıyla büyüdü.         Buna göre aşağıdakilerden hangisi göre-
                Mahalledeki  diğer  vatandaşlar  da  projeye          celi konum örneği olabilir?
                destek vererek kampanyaya katılım göster-             A)  Erzurum’da kış mevsimi uzun sürer.
                di.
                                                                      B)  Türkiye dört mevsimin yaşandığı bir ül-
                Buna göre öğrencilerin bu proje ile;
                                                                          kedir.
                I.  Toplumun desteğinden yoksun kaldıkla-
                    rı,                                               C)  Samsun, Karadeniz kıyısında önemli bir
                                                                          liman kentidir.
                II.  Yardımlaşma bilincini geliştirdikleri,
                                                                      D)  Karadeniz  Bölgesi’nde  her  mevsim  ya-
                III.  Birlik ve beraberlik ruhunu güçlendirdik-           ğış görülmektedir.
                    leri
                durumlarından  hangilerini  gerçekleştir-
                diği söylenebilir?

                A) I ve II            B) I ve III
                C) II ve III          D) I, II ve III





            11. Her yörenin kültürel özelliğini yansıtan tür-     13. I.  Dere yataklarına, akarsu kenarlarına ev
                küler,  fıkralar,  maniler,  ninniler,  atasözleri        yapılması
                vb. kültürel ögeler, dilden dile, nesilden ne-        II.  Ormanda bilinçsizce ateş yakılması
                sile aktarılan kültür varlıklarımızdır. Bu kül-       III. Evlerin eğimi fazla olan yamaçlara yapıl-
                tür ögeleri, zaman içinde ilk söyleyeni unu-              ması
                tularak anonim hâline gelmiştir.                      IV. Eğimli arazilerin ağaçlandırılması
                Buna göre,                                            Yukarıdakilerden hangisi afetlerin zarar-
                                                                      larını arttıran uygulamalara örnek olarak
                I.  Her  yörenin  kendine  özgü  sözlü  kültür
                    ögeleri vardır.                                   gösterilemez?
                II.  Sözlü  kültür  ögeleri  gelecek  kuşaklara       A) I       B) II       C) III    D) IV
                    aktarılmaktadır.

                III.  Sözlü kültür varlıkları zaman içinde halka
                    mal olur.
                yargılarından hangilerine ulaşılabilir?

                A) I ve II            B) I ve III
                C) II ve III          D) I, II ve III


                                                              19                                        İOKBS - 1
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26