Page 25 - 3. SINIF OKU ANLA PARAGRAF
P. 25
OKU-082
P a r a g r a fın Ana F ik ri v e Duy gu s u
Paragrafın Ana Fikri ve Duygusu
Bir paragrafın yazılış amacına “ana fikir” denir. Ana fikir, paragrafta okuyucuya
iletilmek istenen mesajdır.
Bir şiirde şairin ağırlıklı olarak işlediği duygu ve anlamlara ise “şiirin ana duy-
gusu” denir.
Ana fikri ya da ana duyguyu bulmak için “Yazar/şair, bu metni niçin yazmıştır?”
sorusunu sormak gerekir.
Örnek
“Kimimiz futbolu, kimimiz ise basketbolu sever. Kimimiz uzun saçı, kimimiz kısa
saçı tercih eder. Kimimiz sıcak havalardan, kimimiz ise soğuk havalardan hoşlanır.
Kimimize göre çilekli, kimimize göre ise vanilyalı dondurma daha lezzetlidir.”
Bu paragrafa “Yazar bu paragrafı niçin yazmıştır?” sorusunu soralım. Bu
sorunun cevabı, “İnsanların sevdiği şeylerin birbirinden farklı olduğunu söylemek
için yazmıştır.” şeklinde olur. Bu nedenle paragrafın ana fikri, “İnsanların sevdiği
şeyler, birbirinden farklıdır.” şeklindedir.
Sıra Sizde
Aşağıda verilen paragrafın ana fikrini, şiirin ise ana duygusunu verilen boş-
luklara yazınız.
a. Doktorlar olmasa hastalandığımızda gidecek kimse bulamazdık. Sokak
ve caddelerimizi temizleyen işçiler olmasaydı etraf çöpten geçilmezdi.
Terziler olmasaydı giyecek kıyafet bulamazdık. Öğretmenler olmasaydı
cahil kalırdık. Kısacası iyi meslek, kötü meslek diye bir şey yoktur. Her
mesleğin kendine göre bir önemi vardır.
Paragrafın ana fikri: ........................................................................................................
b. Halkım hiç acı çekmesin, Çok üzgünüm acılardan,
Artık gözyaşı dökmesin! Kurtulalım sancılardan.
Sağlam yapın her binayı, Çığlıklara dönüp bakın,
Deprem bize kükremesin! Ders alalım buncalardan.
İbrahim ŞİMŞEK
Şiirin ana duygusu: .........................................................................................................
3.
Berk ay Y ayıncılık 23 3. Sınıf
ayıncılık
Berk
ay Y
ay Y
ayıncılık
Berkay Yayıncılık
Berk
Sınıf
Sınıf
3. Sınıf
Sınıf

